Referenssit

L&T mukana virittämässä Selloa parhaaksi kauppakeskukseksi

Kirjoittanut Lassila & Tikanoja | Nov 27, 2017 7:24:02 AM

Pääkaupunkiseudun parhaaksi valittu kauppakeskus Sello haluaa kehittyä yhä modernimmaksi ja ekologisemmaksi. Isossa roolissa on L&T:n tarjoama kokonaispalvelu.

Kun sadantuhannen neliön kauppakeskuksen käytävät ovat tyhjiä, tyhjyys on täyteläistä. Hiljaisuuden kuulee, ja askel kevenee vaistomaisesti lähes hiipimiseksi.

Ei espoolainen kauppakeskus kuitenkaan eloton ole. Kello on kahdeksan, ja Sello alkaa virittyä päivään: siivoojat viimeistelevät paikkoja, varhaiset kulkijat kipittävät kahvimukeineen, joidenkin liikkeiden verkko-ovet ovat jo puoliksi auki. Ilmassa on samaa energistä tenhoa kuin uuteen päivään heräilevässä kaupungissa.

"Puhummekin Sellosta usein kaupunkikeskuksena", sanoo kauppakeskusjohtaja Marjo Kankaanranta .

Sellon katon alta löytyykin kauppojen ja ravintoloiden lisäksi Sello-sali, kaupungin yhteispalvelupiste, hotelli, musiikkiopisto, elokuvateatteri, seurakunnan tiloja ja yli miljoonan vuosittaisen kävijän kirjasto.

Sekajätteen määrä romahti

Sellon ensimmäinen osa avattiin 2003, ja Lassila & Tikanoja on ollut mukana alusta alkaen. L&T on vastannut siivouksesta ja kiinteistöhuollosta, ja 2010-luvun aikana paletti on laajentunut kokonaispalveluksi: mukana on myös kiinteistötekniikka sekä ympäristöpalvelut jätehuoltoineen.

"L&T on mukana varmistamassa toimintamme ekologisuutta", Kankaanranta kiteyttää.

Viime aikoina on tehostettu erityisesti kierrätystä. L&T:läiset ovat kouluttaneet liikkeisiin ympäristökoordinaattoreita, jotka opastavat omia ihmisiään oikeaoppiseen kierrättämiseen. Määrätietoinen työ tuottaa tulosta: sekajätettä syntyy enää kuusi prosenttia kaikesta jätteestä.

"Se alkaa olla hyvä luku, mutta siitäkin halutaan alaspäin", Kankaanranta lupaa.

Kierrättäminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Pohjakerroksen lastauslaiturialueella on astiat tai puristimet kaikille jakeille – pahvit, metallit, lasit, muovit – ja niin selkeät opasteet, että väärin toimiminen on mahdotonta. Apua saa tarvittaessa alueen logistiikkaa koordinoivalta L&T:n laituri-isännältä.

Asiakasvirrat pitävät kiireisinä

Aamu etenee, ja Leppävaarankatu alkaa kuljettaa autoja Sellon parkkihalliin. Tontin toisella laidalla on juna-asema. Hyvät yhteydet takaavat vilkkaat ihmisvirrat.

Sellossa käy päivittäin noin 70 000, joulun jollottaessa lähemmäs jopa yli 100 000 asiakasta. Vuotuinen asiakasmäärä on 24 miljoonaa, ja heitä palvelee yli 170 liikettä.

"Väkeä on valtavasti, se aiheuttaa siivoukselle haastetta", sanoo Mirja Venäläinen , L&T:n siivouksen kohdepäällikkö.

Kaikesta selvitään hyvällä tiimillä.

"Meillä on hyvä porukka ja tiivis yhteishenki. Työntekijät tietävät vastuualueensa ja tarvittaessa joustetaan työajoissa", Venäläinen kehuu.

L&T:läisiä siivoojia Sellossa on noin 35. Heistä yksi on englannin ja venäjän kääntämistä opiskeleva Noora Tammi .

"Teen yleensä aamuvuoroja, työtehtäviini kuuluu muun muassa päivystyssiivousta. Tuuraan myös palveluohjaajaa. Joskus uusia hommia tulee nopeastikin tilanteiden mukaan."

Aamuvuorot alkavat kuudelta, ja kun Sellon kaupat alkavat availla ovia, paikat on siihen mennessä pääosin siivottu. Suurin osa liikkeistä aukeaa kello 10, mutta osa kaupoista sekä kahvilat ja ruokamarketit avaavat jopa seitsemältä.

"Olen viihtynyt hyvin, työn viehätys on päivittäisessä vaihtelevuudessa", sanoo espoolainen Tammi, siviilissäkin Sellon va kiokävijä.

Myös osa iso jen liikkeiden siivousvastuusta on L&T:llä. Vaateliike Halonen on kuulunut L&T:lle jo useamman vuoden.

"Meillä on isot, 4 000 neliön tilat, joten on järkevää ostaa palvelu toimijalta, jolla on ammattitaitoista henkilökuntaa", sanoo myymälänjohtaja Pauli Virranniemi .

"Säännöllinen siivous on välttämätöntä, koska vaatepölyä tulee runsaasti. Se alkaisi ilman siivousta näkyä hyvinkin äkkiä, ja asiakkailta tulisi varmasti reklamaatiota."

Virranniemi arvostaa, että L&T:n kautta he saavat liikkeeseen pysyvät tekijät. "Tutulle siivoojalle on helppo kertoa toiveita päivittäin. Esimiehen kanssa käymme kehityskohteet läpi kerran kuussa."

Paraskaan ei lepää

Sello on valittu Taloustutkimuksen tutkimuksessa kolmena vuonna peräkkäin pääkaupunkiseudun parhaaksi kauppakeskukseksi.

"Se on asiakkaiden mielipide, ja se on näkökulmista tärkein", Marjo Kankaanranta sanoo ylpeänä.

Parhaus syntyy asiakaskokemuksesta: saavutettavuudesta, siisteydestä, turvallisuudesta, yleisestä fiiliksestä.

"Se syntyy myös siitä, että meillä on kattava tarjonta liikkeitä ja palveluja."

Kauppakeskuksen on kehityttävä koko ajan. Sitä mietitään pitkäjänteisesti, kumppaneina, joka ikinen päivä. Se on helppoa, koska L&T:n toimisto on aivan Kankaanrannan vieressä. Yhteistyössä ovat mukana kaikki L&T:n kohdepäälliköt.

"Olemme vaativa asiakas. Meillä on selkeitä kehitystavoitteita, ja L&T:n henkilöstönkin on sitouduttava niihin. On tärkeää, että myös L&T:n pääkonttori on tietoinen tavoitteista, jotta voidaan varmistaa resurssien olevan kohdallaan”, Kankaanranta sanoo.

"Meitä on kuunneltu hyvin ja reagoitu aktiivisesti. L&T:n jatkuva läsnäolo ja se, että kohdepäälliköillä on valtaa, vastuuta ja halua toimia, on hienoa."

L&T:n eri palvelulinjojen välinen tiedonkulku on hiottu mutkattomaksi ja yhteistyö kauppakeskuksen eri kolkissa saumattomaksi. Kiinteistöhuolto vastaa muun muassa Sellon ulkoalueiden ja parkkihallin puhtaanapidosta, lumen aurauksesta ja liukkaudentorjunnasta sekä kiinteistöteknisistä töistä. Yhdessä siivouksen kanssa toimimalla ne täydentävät toisiaan.

"Esimerkiksi siivouslinja voi kierroksensa yhteydessä tyhjentää oven pielessä olevan roska-astian, vaikka se virallisesti kuuluisikin ulkohuollolle. Lopputuloksena on siisti sisäänkäynti kauppakeskukseen tulijalle", asiakkuusjohtaja Tuomas Nikkinen L&T:ltä havainnollistaa.

"L&T voi näin kokonaisuutena palvella asiakasta yhtenä tiiminä, ja näin saadaan paras mahdollinen asiakaskokemus."

Halu kokeilla

Selloa ja L&T:tä yhdistää halu kokeilla ja olla edelläkävijä. Huriseva esimerkki on siivousrobotti Ilona, joka kulkee itsenäisesti, ohjelmoidun reitin mukaan. Se tunnistaa esteet, väistää ihmisiä, ja mahdollisen häiriön sattuessa lähettää avunpyynnön ihmiselle tekstiviestinä.

Sello haluaa olla ensimmäisenä ottamassa käyttöön uusia, kestävää kehitystä edistäviä innovaatioita. Toinen todiste siitä on rakenteilla oleva virtuaalivoimala akustoineen ja aurinkopaneeleineen. Siemensin kanssa kehitetty älykäs järjestelmä optimoi sähkön tehokkaan käytön ja auttaa kulutushuippujen tasaamisessa.

Sellolle on myös myönnetty platinum-tason Leed-sertifikaatti tilojen ja toiminnan ympäristöystävällisyydestä –ensimmäisenä kauppakeskuksena Euroopassa.

"Sen eteen ovat tehneet töitä liikkeet, henkilöstö, tavarantoimittajat ja kumppanit. Korkeampaa sertifikaattia ei voi saada, mutta toimintaa pitää kehittää, jotta taso pidetään, kun kriteeritkin kiristyvät", Kankaanranta muistuttaa.

Kaikki asiakkaat tärkeitä

Kauppakeskusten kilpajuoksu on armotonta, ja jokainen haluaa profiloitua omalla tavallaan. Sello on hyvin espoolainen, helppo tulla ja olla – sloganinsa mukaisesti: enemmän kuin ostoksilla.

"Asiakkaista puolet tulee suur-Leppävaaran alueelta, ja Sello haluaa olla yhteinen olohuone", Marjo Kankaanranta sanoo.

Olohuoneutta palvelevat uudistetut, rennot loungetilat, joihin kaikki ovat tervetulleita viettämään aikaa – myös nuoret.

"Nuorista halutaan pitää huolta, he ovat tulevia asiakkaita. Kunhan käyttäydytään eikä häiritä muita asiakkaita, he ovat erittäin tervetulleita."

Kauppakeskusjohtaja haluaa kehittää keskustaan paikan päällä. Hän viettää osan päivästä Selloa kiertäen ja katsellen, asiakkaiden ja kauppiaitten kanssa keskustellen.

"Hoidamme asioita management by walking -tyylillä", Kankaanranta hymyilee.

Hän viihtyy kahviloissa ja ravintoloissa, avoimissa tiloissa, joista on kehittynyt monille muillekin toimistonomadeille luonteva kokous- ja kohtaamispaikka. Selloon suunnitellaankin heitä varten kokous- ja etätyötiloja.

Niitäkin mietitään yhdessä L&T:n kanssa.

 

 

 

Teksti: Sami Turunen
Kuvat: Ville Rinne