Uratarinat

Ympäristömanageri muuttaa jätteet arvokkaiksi raaka-aineiksi

Kirjoittanut Lassila & Tikanoja | Feb 6, 2020 10:22:00 AM

Kun teollisuuden jätteet kiertävät tehokkaasti, asiasta kiittää sekä luonto että yrityksen kassa. Kiertotalousosaaja Saara Tuhola kehittää asiakkaan jätehuollon ohella myös itseään.

Ympäristömanageri Saara Tuholalla riittää työmaita sekä lukumäärällisesti että maantieteellisesti.

”Minulla on vastuullani kauppakeskuksia Tampereella ja yksi Porissa sekä yksi terveydenhuollon kohde Itä-Suomessa. Teollisuuskohteita on useita Pirkanmaalla ja läntisessä Suomessa.”

Yksi teollisuusasiakkaista on Oras Oy Raumalla. Tuhola kehittää modernin hanavalmistajan jätehuoltoa ja vie siten kiertotaloutta omalta osaltaan eteenpäin.

”Jätehuoltoa optimoimalla saamme asiakkaan hyödynnettävät materiaalit kiertoon tehokkaasti. Teemme fiksuja tekoja asiakkaan ja ympäristön kannalta.”

Eri jakeiden kierrättämistä tehostetaan muun muassa keräysvälineiden valinnoilla. Joskus riittää pienempi astia, joskus on tehokkaampaa vaihtaa isompaan paalaimeen tai puristimeen.

Oraksella syntyy tyypillisiä tehdastuotannon jakeita: pahvia, energiajaetta, kalvomuovia, puujätettä sekä keräyspaperia. Koska yrityksellä on oma valimo, sieltä syntyy erilaisia sivuvirtoja, kuten messinkirunkojen valusta syntyvää keernahiekkaa sekä metallijätteitä.

”Olemme oraslaisten kanssa luoneet mahdollisimman tehokkaan syntypaikkalajittelun. Tärkeää on saada oikeat keräysvälineet lähelle jätteen syntypaikkaa. Kun lajittelu tehdään mahdollisimman helpoksi, se näkyy nopeasti kierrätysasteen nousuna raporteissa.”

Pelisilmää ja päätöksiä

Orasta palvelee pieni mutta tehokas L&T-tiimi, Tuholan lisäksi jätehuollon ja vaarallisten jätteiden henkilöstöä ja työnjohtoa. Yhteistyö Oraksen tehdaspalvelupäällikkö Janne Niemisen ja tehdaspalveluasiantuntija Tomi Eskolan kanssa toimii saumattomasti.

”Oras on täysillä mukana ja onnistumisen edellytys on yhteinen halu kehittää asioita. Henkilökemiat ovat tärkeitä, ja ympäristömanagerin työssä on oltava ulospäin suuntautunut, palveluhenkinen asenne”, Tuhola sanoo.

Ympäristömanagerilta vaaditaan itsenäistä otetta.

”Omia asiakkuuksia saa hoitaa hyvin itseohjautuvasti ja vapaasti. On oltava toimelias, on osattava tarttua asioihin ja osattava tehdä päätöksiä.”

Asiakastyössä vaaditaan myös pelisilmää.

”Jos asiakas ei tiedä, mikä on paras vaihtoehto, on meidän tehtävä ohjata, suositella ja näyttää askelmerkkejä.”

Kehitys ei pysähdy koskaan

Saara Tuhola tuli L&T:lle pari vuotta sitten, mutta ympäristötekniikan insinööri on työskennellyt jätehuoltoalalla jo seitsemän vuotta. Miksi hän on hyvä työssään?

”Koska koen alan kiinnostavana, haluan koko ajan kehittää itseäni, ja vain siten voin löytää parhaat ratkaisut asiakkaallekin. Ala kehittyy kovaa vauhtia, ja jos tässä ajattelee olevansa valmis, kehitys lakkaa aika nopeasti. Siksi tämä on niin mielenkiintoista”, hän miettii.

Työ ei ole pelkkää työtä, vaan mukana on vahvaa paloa paremman huomisen tekemiseksi.

”Kun miettii ilmastonmuutosta ja luonnonvarojen tilaa, hieman ahdistusta on kyllä itselläkin. Mutta jos voin omalla työllä vaikuttaa näiden asioiden hillitsemiseen, on se aika hieno juttu”, Tuhola sanoo.

”Työssä konkretisoituu se, että jokaisen yksilön valinnoilla on merkitystä. Esimerkiksi syntypaikkalajittelu on joukkuepeliä. Kun jokainen tekee oman osansa, se näkyy isossa kuvassa.”

Tarina on julkaistu 6.2.2020.