Artikkelit

Digipalvelut auttavat Turun ammattiopistoa vastuullisessa jätehuollossa

Kirjoittanut Lassila & Tikanoja | Dec 9, 2020 2:03:50 PM

Turun ammattiopistosäätiöllä on pitkä historia niin käsityövaltaisten alojen opettamisessa kuin laatu- ja ympäristöteemojen pitkäjänteisessä edistämisessä. L&T:n digikanavat Oma L&T ja Ympäristönetti ovat ympäristö- ja työsuojelupäällikkö Petri Leimulle korvaamaton apu jätehuollon arjen pyörittämisessä sekä tulosten raportoinnissa.

Turun alueella kolmessa toimipisteessä toimiva TAO on yksi Suomen vanhimmista käsityövaltaisten alojen oppilaitoksista. Oppilaitos tarjoaa monipuoliset koulutusvaihtoehdot pintakäsittelystä veneenrakentamiseen ja verhoiluun.

TAO on myös oppilaitosten edelläkävijä vastuullisuudessa: jo vuonna 2001 TAO sai ensimmäisten oppilaitosten joukossa ympäristösertfioinnin, ja sertifikaatteja on ansaittu vuosien mittaan vain lisää. Julkisten toimijoiden Vihreä lippu -ympäristöohjelmaan TAO on kuulunut vuodesta 2009.

L&T:n asiakas TAO on ollut jo kymmenisen vuotta. Kun keväällä 2020 oli jälleen aika päättää jätehuollon kumppanista, ympäristö- ja työsuojelupäällikkö Petri Leimu painotti nimenomaan digiasioinnin ja raportoinnin helppoutta. Kumppaniksi valikoitui selkeästi L&T.

Sujuvaa ja ajasta riippumatonta asiointia Oma L&T -kanavassa

"Vastuullisuus on erottamaton osa toimintaamme. Halusin meille käyttöön digitaaliset työkalut, joista näen yhdellä silmäyksellä jätehuoltomme kokonaisuuden: millaista jätettä tuotamme, kuinka paljon mitäkin jätettä syntyy ja mitä sen käsittely maksaa. Kukaan muu ei pystynyt vastaamaan tähän haasteeseen. Asiakkaana olen ollut erittäin tyytyväinen sekä Oma L&T:hen että Ympäristönettiin", sanoo Petri Leimu.

Oma L&T on yritysasiakkaiden maksuton asiointikanava, jossa voi kirjautuneena hoitaa monenlaiset jätehuoltoon liittyvät tilaukset, esimerkiksi tyhjennykset, uudet astiat ja niiden pesut.

"Olin tottunut asioimaan L&T:n kanssa sähköpostitse ja kieltämättä muistan suhtautuneeni Oma L&T:hen asiointikanavana aluksi hieman skeptisesti. Nyt en enää vaihtaisi takaisin, sillä Oma L&T:n myötä en koe olevani mistään riippuvainen, vaan voin vaikka töistä lähtiessä autossa tai kotoa vielä tilata vaikkapa unohtuneen lisätyhjennyksen. Kätevää kun siirtoasiakirjatkin ovat Oma L&T:ssä tallessa ja valmiiksi sähköisessä muodossa, sillä tarvitsemme niitä säännöllisesti ulkoisissa auditoinneissa", Petri Leimu kertoo.

L&T:n asiakkuuteen kuuluva yritysasiakkaiden Oma L&T -kanava on kevään 2020 lanseerauksesta lähtien kerännyt asiakkailta varsin positiivista palautetta. Asiointikanava myös kehittyy ja palvelee yritysasiakkaita koko ajan entistä monipuolisemmin.

"Tuomme Oma L&T:hen yksi kerrallaan asiakkaidemme arkea helpottavia uusia ominaisuuksia. Viimeisimpänä lisäyksenä Oma L&T:n kautta tilattavien tuotteiden valikoimaan ovat tulleet siirrettävät Bajamaja-saniteettitilat. Myös jätehuollon laskut on mahdollista nähdä palvelun Dokumentit-osiosta", sanoo L&T:n Ympäristöpalveluiden digimanageri Juha-Lasse Latikka .

Sekajätteen vähentäminen avain kierrätysasteen nostamiseen

Ammattioppilaitoksella syntyy pääasiassa sekalaista rakennusjätettä. Sekajäteastia on kuitenkin TAO:lla tarkoituksella pienikokoinen, ja jo sekin kannustaa miettimään jätteitä ennemmin kierrätettävänä raaka-aineena.

L&T:n astioihin, kontteihin ja lavoille lajitellaan pahvit, kartongit, metallit ja muovit. Jätteen syntypaikkalajittelu ja sekajätteen määrän minimoiminen ovat avain korkeaan kierrätysasteeseen.

"Meillä on oppilaina vastuullisesti ajattelevia fiksuja nuoria. Asiakastöistä ylijääneet maalit käytetään luontevasti muihin pienempiin töihin, tinnerit tislataan uusiokäyttöön ja kierrätetään nekin mahdollisimman pitkään. Maalaus- ja sisustuslinjoilta syntyy suhteellisen paljon kipsilevyjätettä, ja tälle pohdimme parhaillaan jatkokäyttöä L&T:n vastuumyyjämme Mikko Pentin kanssa. Ylimääräiset kaakelit, kankaat ja pienet puupalikat lahjoitamme esimerkiksi paikallisiin päiväkoteihin askartelutarvikkeiksi pois heittämisen sijaan", Petri Leimu listaa.

Sujuvaa tavoitteiden asettamista ja raportointia Ympäristönetti-palvelulla

Ympäristönetti on L&T:n digipalvelu jätehuollon seurantaan ja kehittämiseen. Kuukausihintaisessa palvelussa voi seurata ajantasaisesti esimerkiksi jätejaekohtaisten lukujen kehitystä niin euro- kuin painoperusteisesti ja tarkastella yrityksen jätehuollosta syntynyttä hiilijalanjälkeä.

Tavoitteiden asettaminen Ympäristönetissä kannustaa koko yritystä tekemään töitä syntyvän jätteen vähentämiseksi ja materiaalien kierrättämiseksi. TAO:lla myös Vihreä lippu -ohjelmaan kuuluminen velvoittaa seuraamaan säännöllisesti kierrätysastetta. Myös jätteen kokonaismäärä ja jätehuollon kustannukset ovat säännöllisesti tarkastelun alla. Ympäristönetin myötä TAO:lla ei ole erikseen tarvinnut luoda mittareita jätehuoltoon.

"Työntekijöistä ja oppilaista koostuva ympäristöraatimme kokoontuu säännöllisesti ja käy läpi tavoitteitamme ja toteutuneita lukuja Ympäristönetistä. Myös palvelusta sähköpostiin tuleva automaattinen viesti edellisen kuukauden luvuista on hyvä muistutus paneutua jätehuollon kehitykseen", Petri Leimu sanoo.

"Meillä on Ympäristönetin asiakkaina niin pieniä kuin suuria yrityksiä eri toimialoilta. Kaikille heille yhteistä on aito halu kehittää omaa toimintaa entistäkin vastuullisempaan suuntaan. Kehitämme myös Ympäristönettiä palveluna jatkuvasti eteenpäin ja ensi vuoden aikana tuomme palveluun uudistuksia muun muassa datan reaaliaikaisuuteen sekä vertailtavuuteen liittyen", kertoo L&T:n tuotespesialisti Roope Koitola .