Artikkelit

Vety, sähkö vai bio - millä kalusto kulkee tulevaisuudessa?

Kirjoittanut Lassila & Tikanoja | Jan 23, 2024 5:09:20 PM

L&T on yksi Suomen suurimmista raskaan kaluston toimijoista ja sen tavoitteena on puolittaa oman toimintansa päästöt vuoteen 2030 mennessä. Kysyimme L&T:n asiantuntijoilta, millä toimenpiteillä tavoitteeseen päästään.

Liikenne aiheuttaa noin viidesosan Suomen kasvihuonekaasupäästöistä, ja kansallisena tavoitteena on vähentää erityisesti tieliikennepäästöjä.

Myös yrityksiltä odotetaan paljon. Asiakkaiden, sijoittajien ja muiden sidosryhmien sekä yleisemminkin yhteiskunnan odotukset ohjaavat yrityksiä kantamaan vastuunsa ja toimimaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

L&T tunnetaan Suomessa jätehuollon ja kiertotalouden palveluiden tuottajana, mutta monella mittarilla L&T on myös Suomen suurin kuljetusliike. L&T:n tavoitteena on puolittaa päästönsä vuoteen 2030 mennessä. Se on merkittävä tavoite, sillä konsernin päästöistä yli 90 prosenttia tulee kuljetuksesta. Näistä päästöistä 95 prosenttia tulee nimenomaan raskaan kaluston käytöstä, ja juuri se on vaikuttavin asia, jossa yhtiö voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään.

L&T:n asiantuntijoiden mukaan hiilijalanjälki ei kuitenkaan pienene yhdellä polttoaineratkaisulla, vaan parhain tulos syntyy useiden teknologioiden yhteispelillä, asennemuutoksella ja toimintatapojen jatkuvalla kehittämisellä. 

Toinen vaihtoehto on luopua fossiilisen dieselin käytöstä ja siirtyä kokonaan HVO:hon eli uusiutuvaan biodieseliin. Tällä hetkellä noin 10 prosenttia L&T:n raskaan kaluston polttoaineostoista on HVO:ta, ja sen osuus lisääntyy. HVO:n haaste energiaintensiivisissä toiminnoissa on hinta: se on fossiilista dieseliä kalliimpaa. Omat haasteensa on tuonut myös viime aikojen merkittävä hinnannousu polttoaineissa. 

”Julkisten polttoainehankintojen pitäisi olla nollapäästöisiä, jolloin kaikki kilpailijat lähtevät samalta viivalta. Toivomme, että valtion kestävän kehityksen verouudistus tekisi fossiilisesta dieselistä kalliimpaa tai edes saman hintaista kuin uusiutuva diesel”, Mikkonen sanoo.

Mikkosen mielestä Suomessakin voidaan muutaman vuoden päästä nähdä jo vetykalustoa liikenteessä. Paras ratkaisu saadaan kuitenkin useiden teknologioiden ja kehittyvien toimintamallien yhteispelillä. 

Kaksi kertaa maailman ympäri päivässä

Karkeasti kaksi kolmasosaa L&T:n polttoaineen kulutuksesta Suomessa tulee jätekuljetuksista. Sen päästöt syntyvät asiakkaiden materiaalin keräyksestä ja kuljettamisesta ja niitä pienennetään usealla eri tavalla. Polttoaineena käytetään biokaasua ja uusiutuvaa dieseliä. Lisäksi keskitetty reittisuunnittelu optimoi tietokoneavusteisesti kaikki 20 000 ajoreittiä. Autoissa on sensoreita, jotka kertovat koko ajan niiden käytöstä. Auto myös antaa palautetta kuljettajalle.

Vastuullinen ajotapa on tullut L&T:llä osaksi kuljettajien arkea ja on merkittävä päästöjen vähentäjä. L&T:llä on myös markkinoiden modernein kalusto ja siihen investoidaan koko ajan mittavasti. Uuden kaluston moottoriteknologia on aina vähäpäästöisempää kuin edellisen. Myös uusia teknologioita ollaan valmiita kokeilemaan ja esimerkiksi vedyn mahdollisuuksia tutkitaan.

Sähkö myös lisääntyy raskaassa kalustossa. Mahdollista on, että tulevaisuudessa kaupunkien ydinkeskustat ovat pelkästään sähkökäyttöisen liikenteen varassa ja reuna-alueilla ja maakunnissa tai pidemmillä siirtymillä turvauduttaisiin joko biokaasuun tai vetyyn.

Jätehuollossa on lähemmäs 700 raskasta ajoneuvoa, tuhatkunta kuljettajaa ja oma korjaamo. Raskailla autoilla ajetaan paljon, mutta aika lyhyitä matkoja. Jätepakkaajan toiminta on pätkäajoa, joten kahdeksan tunnin vuorossa auto voi lyhimmillään ajaa vain reilun 50 kilometriä. Silti jätehuollon autoilla ajetaan vuoden jokaisena arkipäivänä noin 87 000 kilometriä eli pari kertaa maapallon ympäri. Vuodessa se tekee yli 22 miljoonaa kilometriä.

Uusien polttoaineiden käyttö on yli kolminkertaistunut

Jätehuollon kalustonhallinnasta ja konsernin keskitetyistä polttoaine- ja rengashankinnoista vastaava Janne Koskela kertoo, että L&T:llä ollaan kalustoa koskevien päästöjen vähentämisessä hyvin aikataulussa.

Päästöjen vähentämiseen on tarjolla myös ilmaisia keinoja - mutta ne aiheuttavat keskustelua

Päästöjen vähentämiseen on Mikkosen mukaan tarjolla myös muita keinoja, mutta niitä on vaikea edistää.

"Esimerkiksi Skotlannissa vähennettiin liikenteen päästöjä alentamalla ruuhkaisimpien väylien keskinopeuksia. Suomessa päästäisiin merkittäviin päästövähennyksiin, jos alettaisiin ajaa kesälläkin talvinopeuksilla. Yhtä tehokas keino olisi alentaa moottoreiden tehoja ja nopeuksia. Miksi rakennetaan 500 hevosvoiman autoja, kun niillä ajetaan keskimäärin alle 80 km / tunnissa", Mikkonen sanoo. 

Tällaisia ratkaisuja on vaikea tuoda esiin, koska ne rajoittavat ihmisten käyttäytymistä ja niistä ei siksi pidetä.

"Näiden niin sanotusti ilmaisten ratkaisujen sijaan tulemme käyttämään miljardeja euroja uusiin moottoriteknologioihin ja latausinfraan", Mikkonen sanoo. 

Mikkonen kuitenkin muistuttaa, että vaikka välillä tuntuu vähän siltä, että koko ajan asetetaan entistä kovempia tavoitteita, hiilineutraalius ei ole kilpailu.

"Me olemme kaikki yhdessä täällä näissä ilmastotalkoissa. Jokaisella on päästöjen vähentämisessä oma roolinsa. Me L&T:llä voimme pienentää omaa hiilijalanjälkeämme investoimalla päästöttömiin teknologioihin ja suosimalla uusiutuvia polttoaineita fossiilisten sijaan, ja siihen tarvitsemme toimittajakumppaneita. Samaan aikaan autamme omalla asiantuntemuksellamme asiakkaitamme vähentämään heidän omia päästöjään", Mikkonen kiteyttää.