Artikkelit

Vastuullinen palveluntoimittaja tuottaa lisäarvoa asiakkaalle

Kirjoittanut Lassila & Tikanoja | Jan 2, 2018 9:28:03 AM

Vastuullisuus on käsitteenä hyvin laaja, eikä ole olemassa yhtä keinoa selvittää, toimiiko yritys varmasti vastuullisesti kaikilla osa-alueilla. Tärkeintä onkin jo palveluntoimittajaa valitessa pohtia omia vaatimuksia ja toimintatapoja. Mitä vastuullisuus teidän organisaatiossanne tarkoittaa?

Oman organisaation sisäiset vastuullisuuskriteerit ovat vähimmäismäärä vaatimuksille, joihin myös palveluyrityksen tulisi sitoutua. Yleisesti ajatellen yritysvastuuta voidaan tarkastella kolmella eri tasolla:

  1. Lakisääteisyys
  2. Sidosryhmien odotusten lunastaminen
  3. Lisäarvon tuottaminen asiakkaalle

Varmista, että nämä kolme kohtaa täyttyvät , kun etsit kumppania tuottamaan teollisia tukipalveluita.

1. Lakisääteisyys

Ennen neuvottelujen aloittamista on syytä varmistaa, että palveluntuottaja noudattaa vähintään lain asettamia vaatimuksia:

  • Onko yrityksellä rikosrekisteriä tai maksuhäiriömerkintöjä?
  • Maksaako yritys veronsa?
  • Noudattaako yritys työehtosopimuksia?
  • Noudattaako yritys ympäristölainsäädännön määrittelemiä velvoitteita?
  • Millainen turvallisuuskulttuuri yrityksellä on?

Jos nämä asiat eivät ole kunnossa, neuvotteluja ei kannata edes aloittaa. Turvallisuus – ja lainsäädäntö – ovat väärä paikka tinkiä.

2. Sidosryhmien odotusten lunastaminen

Tehdasalueella toimiva yritys rinnastetaan usein isäntäorganisaation toimintaan. Sidosryhmien odotukset ovat usein laissa säädettyjä vaatimuksia korkeammalla ja kasvavat koko ajan.

Teollisuudessa toimivien yritysten on oltava jatkuvasti entistä läpinäkyvämpiä, puhtaampia, siistimpiä ja turvallisempia. Tätä on syytä odottaa myös palveluntoimittajalta. Siksi sopimusneuvotteluissa on varmistettava:

  • Vastaako palveluyrityksen toiminta organisaation omia vastuullisuuskriteereitä?
  • Miten henkilökunta on perehdytetty?
  • Miten yrityksessä suhtaudutaan työturvallisuuteen ja suojainten käyttöön?
  • Miten riskit ennakoidaan?
  • Missä kunnossa kalusto on ja miten sitä käytetään?
  • Miten epäkohdista viestitään ja miten niihin reagoidaan?
  • Millaiset ovat palveluyrityksen ympäristövaikutukset?

Näillä päästään neuvotteluissa jo pitkälle, mutta parhaan vastineen rahalle saa sellaisen kumppanin kanssa, joka tuottaa myös lisärvoa asiakkaalle.

3. Lisäarvon tuottaminen asiakkaalle

Teollisten tukipalveluiden tärkein tehtävä on tukea asiakasyrityksen toimintoja ja auttaa tätä menestymään ja kehittymään. Siksi palveluntuottajan kanssa on syytä pohtia jo ennen sopimuksen allekirjoittamista, miten kumppanit voivat yhdessä innovoida lisäarvoa asiakasyritykselle.

Kun hyvä kumppani löytyy, se voi auttaa asiakasyritystä:

  • Edistämään resurssien tehokkaampaa käyttöä
  • Vähentämään jätteen ja päästöjen määrää
  • Optimoimaan jäte- ja sivuvirtoja
  • Korvaamaan neitseellisiä raaka-aineita uusilla
  • Kiertotalouteen liittyvissä kysymyksissä
  • Profiloitumaan kiertotalouden edelläkävijänä
  • Ennakoimaan muutostilanteita ja reagoimaan niihin

Parhaimmillaan kumppanuus luo uutta liiketoimintaa, parantaa jo olemassa olevia prosesseja sekä auttaa asiakasorganisaatiota toimimaan yhä vastuullisemmin. Yhdessä tekemällä molemmat voittavat.

Lisää vinkkejä teollisten tukipalveluiden sopimuksen laatimiseen ja hyvään kumppanuuteen löydät maksuttomasta Sopimus kuntoon -oppaasta. Voit ladata sen itsellesi alta.