Siirry sisältöön

Uudistamme jätehuollon ja vaarallisen jätteen tietojärjestelmät

Myös jäteautojen ja astiatyhjennysten taustalla pyörii useita erilaisia tietojärjestelmiä. Syksystä 2024 alkaen uudistamme L&T:n jätehuollossa ja vaarallisen jätteen palveluissa käytössä olevan järjestelmäkokonaisuuden.

Jätehuolto---Lassila-&-Tikanoja---21---003-hero-1
LT_26082022_JKL-57 (2)

Otamme uudet järjestelmät käyttöön porrastetusti syksystä 2024 alkaen

light-bulb-icon

Tavoitteena entistä ketterämpi palvelu

Haluamme tarjota reaaliaikaisempaa jätehuollon dataa sekä vastata tulevaisuuden kiristyviin viranomaisvaatimuksiin.

bin-2-icon

Astiat tyhjentyvät kuten ennenkin

Palveluiden tuotantoon tai sopimukseesi ei tule muutosta taustajärjestelmien muuttuessa. Arjessa astiat tyhjentyvät siis kuten ennenkin.

files2-icon

Pieniä muutoksia laskuihin ja nimikkeisiin

Uudistuksen myötä osaan palvelunimikkeistä tulee pieniä muutoksia sekä esimerkiksi laskujen ulkonäkö muuttuu hieman. 

l&t22_valmis_012

Mitä muutos tarkoittaa asiakkaalle?

Muutos ei aiheuta toimenpiteitä asiakkaillemme eikä lähtökohtaisesti vaikuta olemassa oleviin jätehuollon tai vaarallisen jätteen palveluihin.

Järjestelmäkokonaisuus otetaan porrastetusti käyttöön paikkakunta kerrallaan. Jos sinulla tai yritykselläsi on kohteita tai toimipisteitä eri puolilla Suomea, saat laskun jätehuollon tai vaarallisten jätteiden palveluista joko uudesta tai vanhasta järjestelmästä, käyttöönottojen etenemisestä riippuen.

Ajankohtaista tietoa alueellasi käynnissä olevasta käyttöönotosta ja sen etenemisestä löydät lt.fi-asiakastiedotteista sekä yritysasiakkaiden Oma L&T -asiointipalvelusta. Jos et vielä käytä Oma L&T:tä, voit tilata tunnukset kätevästi tällä lomakkeella.

olhava_2_2

Jätehuollon digipalvelut palvelevat yritysasiakkaita myös käyttöönottojen aikana

L&T:n jätehuollon digipalveluiden Oma L&T:n, Raksanapin ja Ympäristönetin tärkeimmät toiminnallisuudet ovat yritysasiakkaidemme käytössä käyttöönottojen ajan. 

Käyttöönotot aloitetaan jätehuollon osalta Hämeenlinnan alueella ja vaarallisten jätteiden osalta Jyväskylässä.  Jos L&T tuottaa yrityksellesi palveluita näiden alueiden yksiköistä käsin, digipalvelut voivat hetkellisesti palvella rajoitetuin toiminnallisuuksin. Oma L&T:ssä jätehuollon tyypillisimpiä tilauksia ja muutoksia voi kuitenkin tehdä kuten ennenkin, ja kalenterinäkymästä voi tarkastella menneitä sekä tulevia tyhjennyksiä. Tarvittaessa puuttuvien palveluiden tilaukset voi myös aina tehdä valitsemalla Muu jäte.

Raksanappi-palvelussa voi tehdä tilauksia kuten ennenkin. Sähköisten siirtoasiakirjojen siirtymisessä Oma L&T:n ja Raksanapin Arkisto-osioon voi käyttöönottojen aikana olla hieman viivettä.

Ympäristönetin puolella raportit ja raporttikoosteet ovat saatavilla kuten ennenkin. Myös tärkeimmät vastuullisuuden mittarit löytyvät helposti yhdellä silmäyksellä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Miten järjestelmäuudistus vaikuttaa jätehuollon arkeen?

Uudistamme jätehuollon ja vaarallisen jätteen palveluiden taustalla käytössä olevat tietojärjestelmät. Asiakkaillemme muutos ei aiheuta toimenpiteitä, ja tavoite on, että muutos ei näy asiakkaidemme jätehuollon arjessa. Astiat siis tyhjentyvät kuten ennenkin taustajärjestelmien muuttuessa.

Milloin uudet järjestelmät otetaan käyttöön alueellani?

Uudet järjestelmät otetaan käyttöön porrastetusti syksystä 2024 alkaen. Ensimmäiset käyttöönotot tehdään jätehuollon osalta Hämeenlinnassa ja vaarallisten jätteiden osalta Jyväskylässä. Tämän jälkeen edetään maakunta kerrallaan eteenpäin.

Verkkosivustomme asiakastiedotteista löydät tiedon, kun alueellasi on käyttöönotto käynnissä. Pyrimme ilmoittamaan yritysasiakkaitamme myös sähköpostitse, kun käyttöönotto lähestyy yrityksen kohteen alueella. Viestimme kohdennetusti myös yritysasiakkaiden Oma L&T -asiointipalvelussa tilanteen etenemisestä kullakin paikkakunnalla.

Tavoitteena on, että järjestelmäkokonaisuus on käytössä valtakunnallisesti eli kaikissa L&T:n jätehuollon ja vaarallisten jätteiden yksiköissä kevään 2025 aikana.

Miten muutos vaikuttaa palveluiden laskutukseen?

Järjestelmäkokonaisuuden muuttuessa tulet saamaan hieman erinäköisen laskun uudesta järjestelmästä. Jos alueellasi otetaan uusi järjestelmäkokonaisuus käyttöön keskellä kuukautta, saat kyseisen kuukauden laskun kahdesta eri järjestelmästä: alkukuun osalta vanhasta järjestelmästä ja loppukuun osalta uudesta järjestelmästä.

Koska järjestelmät otetaan käyttöön porrastetusti paikkakunta kerrallaan, jätehuollon ja vaarallisten jätteiden palvelut laskutetaan paikkakunnasta riippuen uudesta tai vanhasta järjestelmästä. Usealla eri paikkakunnalla sijaitsevien toimipisteiden asiakkaat voivat siis saada laskuja kahdesta eri järjestelmästä riippuen siitä, käytetäänkö toimipisteen paikkakunnalla uutta vai vanhaa järjestelmää.

Lisää laskutukseen liittyviä kysymyksiä ja vastauksia löydät myös laskutuksen sivulta.

Voinko käyttää jätehuollon digipalveluita käyttöönottojen aikana?

L&T:n jätehuollon digipalveluiden, Oma L&T:n, Raksanapin ja Ympäristönetin tärkeimmät toiminnallisuudet ovat yritysasiakkaiden käytössä taustajärjestelmien muuttuessa.

Jos digipalveluiden käyttöön tulee katkoksia, viestimme asiasta suoraan palveluissa erilaisilla bannereilla.

Asiakaspalvelun kanavat, chat-palvelu ja esimerkiksi lt.fi-lomakkeet toimivat normaalisti.

Muuttuuko jätehuollon raportointi Ympäristönetissä?

Muutos ei vaikuta Ympäristönetin jätekirjanpitoon tai raportteihin, ja palvelu hakee automaattisesti esimerkiksi vuosiraporttien tiedot tarvittaessa kahdesta eri taustajärjestelmästä. Lakisääteiset yritysasiakkaiden jätekirjanpitovelvoitteet täyttyvät siis myös taustajärjestelmien vaihtuessa. Myös tärkeimmät vastuullisuuden mittarit ja raporttikoosteet löytyvät helposti yhdellä silmäyksellä.

Mistä saan tietoa muutoksen etenemisestä?

Kontaktoimme yritysasiakkaitamme sähköpostitse järjestelmäkokonaisuuden käyttöönoton edellä. Yritysasiakkaiden Oma L&T -asiointipalvelussa viestitään käyttöönoton etenemisestä tietyllä alueella.

Henkilöasiakkaiden kannattaa pitää silmällä lt.fi:n maakuntakohtaisia asiakastiedotteita. Myös asiakaspalvelumme auttaa tarvittaessa.

Jätehuolto---Lassila-&-Tikanoja---21---092
LT_26082022_JKL-55 (1)

Haluatko kysyä lisää tai jättää palautetta?

Asiakaspalvelumme yhteystiedot ja palautteen antamisen kanavat löydät keskitetysti alta.