Siirry sisältöön

Ota yhteyttä

Henkilö­asiakkaan laskutusasiat

Tältä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin tilaamiseen ja laskutukseen liittyviin kysymyksiin. Jos et löydä tarvitsemaasi vastausta täältä, otathan yhteyttä laskutukseen.

Usein kysyttyä laskutuksesta

Yritysasiakkaan usein kysytyt kysymykset löydät täältä

Millä tavoin L&T lähettää laskuja?

L&T lähettää laskuja sähköisesti ja paperisena.

Henkilöasiakkaille suosittelemme e-laskua, josta emme peri laskutuspalvelumaksua. Kuluttajan e-laskusopimuksen voit tehdä itse omassa verkkopankissa käyttäen yksilöintitunnuksena edellisen laskun viitenumeroa. Muutokset ja e-laskusopimuksen purkaminen tehdään myös omassa verkkopankissa. E-laskusopimuksesta ja sen muutoksista L&T:lle ilmoittaa käyttämänne pankki. Emme valitettavasti lähetä sähköpostilaskuja.

Paperilaskukin on mahdollinen henkilöasiakkaille. Veloitamme jäte- ja viemärihuollon henkilöasiakkailta paperi- ja suoramaksulaskuista laskutuspalvelumaksun 2,65 e/kpl (sis. alv 24 %). Huomaa, että ympäristöystävällinen sähköinen lasku on perillä nopeammin kuin paperipostina lähetetty lasku.

Miten toimin, jos olen maksanut laskun väärillä tiedoilla?

Jos olet maksanut laskun väärillä tiedoilla, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme

Miten voin ilmoittaa laskutusosoitteen muutoksesta?

Voit tehdä laskutustietoihin muutoksen suoraan sähköisen lomakkeen kautta. Huomaathan, että on tärkeää mainita tieto siitä, onko kyseessä muuton jälkeinen postiosoitteen muutos vai maksajan tietojen muuttaminen. Ilmoitus olisi hyvä tehdä L&T:lle vähintään 1kk etukäteen ja muutos huomioidaan tulevissa laskuissa.

Voiko saamani laskun eräpäivää siirtää?

L&T:n lähettämän laskun eräpäivää ei valitettavasti voi siirtää. Jos laskun maksaminen viivästyy, saat meiltä maksukehotuksen, jonka voit maksaa maksukehotuksessa olevilla tiedoilla. Maksukehotuksen lähettämisestä veloitamme 5 euroa. Jos maksun suoritus viivästyy tästäkin, lasku siirtyy perintätoimiston käsiteltäväksi. Tarvittaessa voit olla yhteydessä perintätoimistoon ja sopia maksusuunnitelman tekemisestä.

Olen saanut hyvityslaskun, kuinka saan palautuksen?

Hyvityslasku ei kohdistu automaattisesti seuraavaan avoimeen laskuun. Jos haluat kohdistaa hyvityslaskun avoimeen laskuun, ilmoita meille hyvityslaskun ja avoimen laskun numero, niin teemme kohdistuksen tekemäsi ilmoituksen perusteella.

Jos haluat että palautamme hyvitettävän summan tilille, otathan yhteyttä laskutuksen tiimiin tällä lomakkeella (henkilöasiakkaat).

Tyhjennysrytmini on kerran kuukaudessa torstaisin. Miksi minulta veloitettiin tietyltä kuulta kaksi tyhjennyskäyntiä?

Tyhjennysrytmit ovat viikkojen mukaan, ei kuukausien, eli tässä tapauksessa tyhjennysrytmi on neljän viikon välein. Esimerkiksi vuoden 2022 syyskuussa on viisi torstaita, jonka vuoksi tyhjennyskäynnit voivat olla 1.9. ja 29.9.

Kuluttaja-asiakkaiden yleisten sopimusehtojen mukaisesti L&T voi tarvittaessa siirtää tyhjennyspäivää +-3 arkipäivää. Vaikka tyhjennyspäivä pääsääntöisesti olisi esimerkiksi maanantaisin, kannattaa varautua mahdolliseen tyhjennysajankohdan joustoon.

Kuka voi tilata palveluita tai tehdä muutoksia olemassa olevaan sopimukseeni?

Sopimukset ovat aina henkilökohtaisia ja siksi vain sopimuksen haltija voi tehdä muutoksia tilattuihin palveluihin tai tehdä lisätilauksia. Sopimusta tehdessä yksilöimme asiakkuuden henkilötunnuksen avulla. Halutessasi voit valtuuttaa esimerkiksi puolisosi tekemään muutoksia tilaamiinne palveluihin.

Jätehuollon ja vaarallisten jätteiden järjestelmäkokonaisuus uudistuu porrastetusti syksystä 2024 alkaen. Näin muutos vaikuttaa laskuihin:

Miksi saamani lasku näyttää hieman erilaiselta kuin aiemmin?

L&T:n jätehuollon ja vaarallisten jätteiden palveluissa on käynnissä järjestelmäuudistus, jonka myötä laskuja lähtee tällä hetkellä kahdesta eri järjestelmästä. Järjestelmäkokonaisuus otetaan porrastetusti käyttöön alue kerrallaan syksystä 2024 alkaen. Lue lisää järjestelmäuudistuksesta tältä sivulta.

Uudesta ja vanhasta järjestelmästä lähetettävien laskujen ulkonäkö poikkeaa hieman toisistaan. Tästä voit tarkastella uuden järjestelmän laskunlukuohjetta, johon on koottu muutamia huomioita uudesta järjestelmästä lähtevästä laskusta.

Mistä tiedän laskuni tulleen uudesta järjestelmästä?

Uudesta järjestelmästä lähetettävien laskujen laskunumerot alkavat numeroilla 12 (jätehuollon palvelut) ja 18 (vaarallisten jätteiden palvelut). Vanhasta järjestelmästä lähtevissä laskuissa laskunumerot alkavat numeroilla 7 (jätehuollon palvelut) ja 57 (vaarallisten jätteiden palvelut).

Miksi sain kaksi laskua samalta kuukaudelta?

Jätehuollon ja vaarallisten jätteiden palveluissamme on käynnissä järjestelmäuudistus. Jos uusi järjestelmä on otettu käyttöön toimipisteesi alueella keskellä kuuta, saat laskun alkukuun palveluiden ja kuukausivuokralla olevien astioiden vuokrien osalta vanhasta järjestelmästä, ja loppukuun osalta uudesta järjestelmästä. Voit maksaa molemmat laskut normaalisti eräpäivään mennessä.

Jos olet valinnut paperilaskun, laskutuspalvelumaksu veloitetaan vain yhdestä laskusta.

Mitä kannattaa huomioida uudesta järjestelmästä tulleesta laskusta?

Olemme koonneet huomioita uudesta järjestelmästä lähtevälle esimerkkilaskulle. Katso tästä laskunlukuohje.

Laskutuksen palvelunumerot

Ympäristö- ja teollisuuspalveluiden laskutusasiat

Tallennamme puhelut laadun varmistamiseksi ja palvelumme kehittämiseksi. Voit soittaa numeroon, mikäli asiasi koskee jäte-tai viemärihuollon tai vaarallisten jätteiden laskutusasioita.

Aukioloajat

Aukioloajat
Ma-Pe 8.00-16.00

Kiinteistöhuollon laskutusasiat henkilöasiakkaille

Tallennamme puhelut laadun varmistamiseksi ja palvelumme kehittämiseksi.

Voit soittaa numeroon kiinteistöpalveluiden kuten kiinteistöhuollon ja siivouksen laskutusasioista

Aukioloajat

Aukioloajat
Ma- Pe 8-16.00

Hups, näyttää siltä, että etsimääsi tietoa ei löytynyt.

Puhelun hinta on oman liittymäsi matkapuhelu- tai paikallisverkkomaksu, myös jonotusajalta.

Ulkomailta soitettaessa hinta on sama kuin puhelun hinta Suomeen.

Puhelun hinta on oman liittymäsi matkapuhelu- tai paikallisverkkomaksu, myös jonotusajalta.

Ulkomailta soitettaessa hinta on sama kuin puhelun hinta Suomeen.

Kotitaloudet

Ota yhteyttä laskutukseen