Siirry sisältöön

Blogi

Kierrätettyjen kuormalavojen liiketoiminnan ytimessä

Antti Tekoniemi | Liiketoimintapäällikkö
Antti Tekoniemi | Liiketoimintapäällikkö
  • 3 minuutin lukuaika
<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Kierrätettyjen kuormalavojen liiketoiminnan ytimessä</span>

Antti Tekoniemi on työskennellyt lähes koko työuransa ympäristöhuollon parissa erilaisissa asiakasrajapinnan rooleissa, joista viimeiset reilut 8 vuotta L&T:llä. Aiemmin L&T:n Ympäristöpalveluiden suurasiakasmyynnin tiimin vetäjänä toiminut Tekoniemi vastaa nyt liiketoimintapäällikkönä L&T:n kuormalavaliiketoiminnasta. Millaista on ollut hypätä kuormalavakaupan maailmaan? Entä millaisena Antti näkee kierrätettyjen kuormalavojen mahdollisuudet nyt ja tulevaisuudessa? Lue tästä blogista Antin ajatuksia kuormalavoista ja kierrätettyjen kuormalavojen liiketoiminnasta.

Kun asiaa alkaa ajatella tarkemmin, kuormalavahan on lopulta välttämättömyystuote, jota ilman juuri mikään maailmassa ei liiku mihinkään. Kuljetuksessa tuotteiden on aina oltava kuljetusalustan päällä, ja suurimmassa osassa tapauksia tämän tehtävän hoitaa vanha tuttu kuormalava. Tavallinen tallaajakin törmää siis väistämättä kuormalavoihin arkisella kauppareissulla, mutta tuote on niin itsestäänselvyys, että siihen ei välttämättä kiinnitä huomiota. En minäkään juuri kiinnittänyt ennen tätä nykyistä rooliani.

Aloitin syksyllä 2021 kuormalavaliiketoiminnan liiketoimintapäällikkönä L&T:n Ympäristöpalveluissa ja täytyy sanoa, että onpahan ollut turbulenssia! Tämä ns. trukkilavabusiness on huomattavasti laajempaa ja monisyisempää toimintaa kuin olin osannut kuvitellakaan. Pelkästään EUR-, FIN-, Teho- ja Vartti-kokoisissa lavoissa erilaisia kuormalavalaatuja on kymmeniä, kun mukaan otetaan erityyppiset kansirakenteet ja materiaalien vahvuudet. Lisäksi päälle tulee sadat erilaiset erikoislavat, jotka voivat olla mitä erikoisimman mallisia ja kokoisia. Kun tuotteiden päälle yhdistää vielä erityyppiset palvelumallit kierrätettyjen kuormalavojen ostosta ja myynnistä päätyen kuormalavakannan ylläpitopalveluihin ja vuokralavoihin, niin kyllä kuormalavakaupassa variaatioita riittää.

Eikä luonnollisestikaan pidä unohtaa, että erityisesti EUR- ja FIN-standardilavojen osalta toiminta on erittäin standardoitua ja säänneltyä, ja näiden lavalaatujen korjaamiseen tarvitaan aina luvat ja sertifikaatit. Esimerkiksi jokaisesta korjaamastamme kuormalavasta tulee löytyä korjauslupamme numero ja meitä auditoidaan tästä säännöllisesti. Ihan kenestä tahansa ei siis ole hommaa hoitamaan.

Järvenpäästä ja Oulusta kierrätyskuormalavat koko Suomeen

Kuormalavaliiketoimintamme ydin sijaitsee Järvenpäässä, jossa meillä on vahvasti robotisoitu kuormalavakeskus. Lisäksi meillä on toinen laitos Oulussa, jota kehitämme kovaa vauhtia palvelemaan Pohjois-Suomen kuormalava-asiakkaiden tarpeita. Kuormalavakeskustemme ydintehtävänä on pitää kuormalavat mahdollisimman pitkään kierrossa, sillä kerran rakennettua ei ole varaa hukata. Käytännössä tämä tarkoittaa siis lavojen tarkastusta ja korjaamista sertifikaattien mukaisesti sekä lajittelua eri laatuluokkiin, jotta asiakkaamme saavat juuri heidän tarpeisiinsa sopivaa kierrätyslavaa käyttöön.

Olenkin sanonut, että meidän tehtävänä on jalostaa näistä laitokselle sisään saapuvista, välillä epämääräisistäkin lautakasoista laadukasta myytävää kierrätystuotetta. Pääliiketoimintamme on kierrätyskuormalavatuotteissa, mutta kierrätyslavojen lisäksi välitämme jonkin verran uusiakin tuotteita lähinnä palvelutuotteina. Lisäksi kauttamme saa erilaisia kansia ja jakajia sekä kierrätystuotteina että uusina. Onnekseni meidän kuormalavatiimi on timanttisen ammattitaitoinen ja kaikilla on aito halu löytää asiakkaillemme juuri heille parhaiten sopivat ratkaisut ja kehittää toimintaa koko ajan.

kuormalavan-kierratys-LT

Käytettyjen kuormalavojen markkinat ennennäkemättömässä nosteessa

Sitten siihen turbulenssiin, jota on todellakin riittänyt. Viime vuoden aikana koronan jälkimainingeissa alkoivat valtavat infraelvytysrahat virrata maailmalla, mikä tarkoitti puutavaran kysynnän vahvaa kasvamista - ja sitä myöten myös sahatavaran hinta lähti kohoamaan merkittävästi. Kevään 2022 aikana alkoi Ukrainan sota, joka on omalta osaltaan sekoittanut markkinoita erityisesti sahatavaran saatavuuden osalta, mikä taas on jatkanut kierrettä materiaalihintojen kasvun osalta. Uuden lavan hinta on moninkertaistunut ja saatavuus on ollut heikkoa, mikä on omalta osaltaan ruokkinut kierrätyskuormalavan kysyntää. Kierrossa olevien kuormalavojen kanta on lähtenyt heikentymään voimakkaasti ja kun meidän ydinliiketoimintaa on nimenomaan pitää kuormalavat kierrossa, on lavojen korjaustarve kasvanut ja siihen tietenkin vaikuttaa taas korjausmateriaalien saatavuus. Paljon olemme toisinaan harmiksemme joutuneet myymään myös ei-oota, kun vain yksinkertaisesti materiaalia ei tule kiertoon niin paljon kuin olisi kysyntää.

Suurimpana haasteena tällä hetkellä näenkin sen, että käytettyä kuormalavaa täytyy vaan saada entistä paremmin kiertoon. Aiemman työurani pohjalta tiedän, että täysin käyttökelpoista, joko ehjää tai korjattavissa olevaa kuormalavaa menee valtava määrä eri yrityksissä puujätteeseen, josta se ohjautuu hakkeena polttoon. Kyse on varmasti osaltaan myös tiedon puutteesta, joten yksi asia on saada laajemmin yritysten tietoon, että kuormalavat voidaan korjata ja saattaa takaisin käyttöön. Myös yleisesti käytetty kertalava-termi on todella harhaanjohtava, sillä aivan yhtä lailla kertalavat pystytään kierrättämään takaisin käyttöön.

Markkinat ovat viime vuosien aikana muuttuneet oleellisesti ja ehkä jopa pysyvästi, ja kierrätyskuormalavasta on tullut sitä kautta entistä halutumpi tuote. Kierrätyskuormalavojen käyttö on yrityksille myös arvovalinta, sillä kuormalavojen kierrätys on yksi selkeä ja konkreettinen vastuullisuustoimenpide.

Käytetty kuormalava on käytännön kiertotalousteko

Koen että kuormalavoja käyttävissä ja ostavissa yrityksissä on herätty nyt toden teolla siihen, että kierrätetty kuormalava on erityisen houkutteleva vaihtoehto, joten kysyntää siis riittää. Sama herääminen pitää kuitenkin saada tapahtumaan myös loppukäyttäjäpuolella, niin että kuormalavat päätyvät uudelleen käyttöön puujätteen ja polttoon ajautumisen sijaan. Hyviä esimerkkejä muutoksesta on nähtävissä, mutta vauhti saisi olla paljon nopeampaa, sillä käyttöön palautuvista kuormalavoista hyötyy koko arvoketju.

Vaikka kustannukset nousevat ja tilanne markkinoilla on muuttunut oleellisesti, näen kierrätyskuormalavat reippaana askeleena kohti vihreää siirtymää. Nyt jos koskaan meillä on asiakkaidemme kanssa erittäin hyvä mahdollisuus tehostaa kuormalavojen kierrätystä entistä paremmalle tasolle. Kuten jo aiemmin sanoin, kerran rakennettua ei ole varaa hukata. Kuormalavat ovat yksi niistä konkreettisista tuotteista, joita voimme pitää kierrossa ja siinä tarkoituksessa, mihin ne on alun perin valmistettu.

Kiinnostuitko kierrätyskuormalavojen mahdollisuuksista? Ota yhteyttä, niin jutellaan ja selvitetään, millaiset kuormalavapalvelut sopisivat juuri teidän yrityksenne tarpeisiin!

Ota yhteyttä L&T:n kuormalavapalveluihin

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.