Siirry sisältöön

Referenssi

NRC ja L&T mukana Suomen pisimmän sillan raitiotiehankkeessa

NRC ja L&T mukana Kruunuvuorensillan raitiotiehankkeessa

Kruunusiltojen kokonaisuus näkyy jo komeasti Helsingin merellisessä maisemassa. Mittavaa hanketta toteuttaa TYL Kruunusillat sekä Kruunusillat-allianssi. Raitiotien rakentamisesta vastaa allianssiin kuuluva NRC Group Finland. L&T on ollut mukana piikkaamassa puhtaaksi betonisia kiskokouruja teollisuuspuhdistustöistä tuttujen vesipiikkauksen ja hiekkapuhalluksen eli kuonapuhalluksen avulla. 

NRC Group on mukana Kruunusillat-allianssissa, joka rakentaa raitiotieyhteyden Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman kautta Helsingin keskustaan. Työt etenevät vaiheittain. Kruunusillat-hankkeen kokonaisuudesta vastaa Kreaten ja YIT:n työyhteenliittymä TYL Kruunusillat. Hanke käynnistyi vuonna 2021 ja tavoitteena on, että jalankulkijat ja pyöräilijät pääsevät käyttämään Kruunuvuorensiltaa vuonna 2026. Suunnitelman mukaan raitioliikenne alkaa testiajojen jälkeen vuonna 2027.

NRC:n työmaapäällikkö Tomi Salo ja L&T:n työnjohtaja Anssi Ohtonen ovat molemmat innoissaan siitä, että ovat päässeet mukaan erityiseen ja kiinnostavaan Kruunuvuorensilta-hankkeeseen. Silta on valmistuttuaan Suomen pisin eli noin 1 200 metriä ja myös korkein, koska sillan keskipylonilla on mittaa 135 metriä.

NRC on hankkeessa mukana rakentamassa Kruunuvuorensillan raitiotiekiskoja. Siltarakenne kiskokouruineen on TYL Kruunusiltojen tekemä. Kiskoja on vedetty jo kahdessa osassa syksyllä 2024 Kruunuvuoren päässä 360 metriä ja keväällä 2025 Korkeasaaren päässä 180 metriä. Viimeisessä vaiheessa tehdään sillan vinoköysien kohdan osuus. Kaikkiaan raitiotietä valmistuu 10 kilometriä.

NRC ja L&T-7

L&T:n kokemus, kalusto ja luotettavuus vakuuttivat

– Tarvitsimme kourujen betonipiikkaukseen kumppanin ja L&T valikoitui kilpailutuksen kautta tekijäksi luotettavuutensa, hyvän kalustonsa ja kokemuksensa ansiosta. Tarvitsimme riittävän ison ja tunnetun toimijan ja hinta oli tarjouksessa myös kilpailukykyinen. Valinta oli helppo, Salo tiivistää ja lisää, että L&T:n kanssa on voitu myös joustavasti sopia työskentelyn aikatauluista. NRC on aikaisemmin käyttänyt muun muassa L&T:n jätehuollon palveluja ja Bajamaja-palveluita.

Kruunuvuorensillalla L&T:n osuus oli piikata betonikouruihin valussa kertynyttä kalkkia pois ultrakorkeapainepesulla eli tutummin vesipiikkauksella sekä kuonapuhalluksella. Puhdistus tehdään 3 000 baarin teholla. Kuonapuhallus vastaa hiekkapuhallusta, mutta käytössä on hankaavana ainesosana puhdistettua ja siivilöityä ferrokromikuonaa, joka on syntynyt teollisuuden sivuvirtana. Kuonapuhallus on ympäristöystävällinen ja tehokas puhdistustekniikka, jossa ei synny esimerkiksi terveydelle vaarallista kvartsipölyä.

– Käytämme vesipiikkausta ja kuonapuhallusta teollisuuden puhdistustöissä, kuten voimalaitoksissa kattiloiden ja tuhkankuljettimien puhdistamisessa. Voi sanoa, että olemme edelläkävijä kuonapuhalluksen käyttöönotossa. Ferrokromissa on hyvä kovuus ja särmät. Emme juurikaan enää käytä hiekkaa, koska kuonapuhallus on tehokkaampaa ja parantaa samalla työturvallisuutta, Ohtonen kertoo.

NRC ja L&T-5
Tarvitsimme kourujen betonipiikkaukseen kumppanin, ja L&T valikoitui kilpailutuksen kautta tekijäksi luotettavuutensa, hyvän kalustonsa ja kokemuksensa ansiosta.
Tomi Salo Työmaapäällikkö NRC Group Finland

Betonikourut puhtaiksi vesipiikkauksella ja kuonapuhalluksella

– Tehokas betonin piikkaus ja puhdistus oli tarpeen Kruunuvuorensillan työmaalla, koska raitiotiekiskot kiinnitettiin kumimassalla kouruihin, Salo kertoo.

Tavallisesti kiskojen kiinnityksessä käytetään apuna ratapölkkyjä, mutta sillalla kiskojen painokuormitus on rajallinen, joten kiinnityksessä piti käyttää olosuhteisiin parhaiten sopivaa ja erikoisempaa kiinnitystapaa. NRC hyödynsi massaliimausta paikoitellen myös Raidejokerin ja Tampereen raitiotien rakentamisessa. 

– Massaliimauksen takia betonikourut piti saada piikattua erityisen puhtaiksi. Kiskot vedettiin paikoilleen 90 metrin pituisissa osissa, Salo kertoo ja toteaa, että vaikka vetäminen vaikuttaa yksikertaiselta, tarvitaan siinä tarkkuutta ja osaamista, sillä kiskon pitää olla millilleen paikoillaan. Sillan liikehdinnän takia kiskojen pitää myös joustaa.

NRC ja L&T

Kuonapuhallus teollisuuden tarpeisiin

Tutustu L&T:n kuonapuhallukseen

Kuonapuhallus poistaa esimerkiksi tuhkan, ruosteen ja kalkin tehokkaasti paineilmalla. Tarjoamme palvelua rakennusteollisuuden ja voimalaitosten tarpeisiin ympäri Suomen.

Ammattitaitoinen tiimi ja monipuolinen kalusto teollisuuden tarpeisiin

L&T:llä on monipuolista kalustoa ja henkilöstöä koulutettuna teollisuuspuhdistustöihin, joita tehdään koko maan laajuudella. Esimerkiksi Ohtonen kiertää tiimeineen voimalaitoksissa sekä tehtaissa puhdistustöissä seisokkien ja vuosihuoltojen aikana.

– Meillä oli Kruunuvuorensillan työmaalla käytössä itse kehittämämme siirrettävä puhalluslaitteisto, jossa on neljä letkua tavallisen kahden sijaan. Kalustomme on näin tuplasti tehokkaampi käytössä ja säästää aikaa, Ohtonen kertoo.

Salo ja Ohtonen toteavat molemmat tyytyväisinä, että ensimmäinen yhteinen raitiotieprojekti on sujunut hyvin ja aikataulussa on pysytty. 

 
 

Kuinka voimme auttaa? Ota meihin yhteyttä

Hups, näyttää siltä, että etsimääsi tietoa ei löytynyt.

Sinua voisi myös kiinnostaa

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.