Siirry sisältöön

Referenssi

Bajamaja Fresh tukee onnistunutta festivaalikokemusta DBTL:ssa

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Bajamaja Fresh tukee onnistunutta festivaalikokemusta DBTL:ssa</span>

DBTL-festivaali järjestetään Suomen upeimmassa miljöössä Turussa. Festivaalin ainutlaatuinen tunnelma ja huippuesiintyjät jäävät kävijöiden mieleen. Hyvä mielen takaa myös se, että tapahtumapalvelut sujuvat suunnitellusti. DBTL on ainoa festivaali Suomessa, jossa kaikki kävijät voivat käydä vesivessassa. Tämä onnistuu Lassila &Tikanojan Bajamaja Freshin avulla.

DBTL eli Down By The Laituri -festivaali on maamme vanhin kaupunkifestivaali, jota on järjestetty vuodesta 1988 lähtien. Kolmipäiväinen tapahtuma on yleisön suosiossa, ja kesällä 2023 sillä oli ennätykselliset 28 000 kävijää. DBTL:n VIP-aluetta on kehuttu vuosittain kesän tyylikkäimmäksi ja toimivimmaksi VIP-alueeksi.

– DBTL on Suomen kasvavin festivaali niin kävijämäärän kuin sosiaalisen median suosionkin mukaan laskettuna, United Festivals Oy:n operatiivinen tapahtumapäällikkö Henri Mäentaka kertoo.

Mäentaka on mukana DBTL:n suunnittelussa ja organisoi tapahtuma-alueen rakentamista sekä hoitaa logistiikan sujumista. Siivouksen ja saniteettipalvelujen lisäksi hän huolehtii muun muassa aidoista, teltoista ja myyntipisteistä – eli kaikesta mahdollisesta käytännön toiminnasta, jotta kokonaisuus saadaan hallintaan.

Taustavoimilla iso merkitys tapahtumapalvelujen onnistumisessa

Huippuesiintyjien ja ainutlaatuisen paikan lisäksi yleisön viihtyvyydestä vastaa viimeiseen asti hiottu järjestelykokonaisuus, jossa jokaisella osatekijällä on tarkkaan suunniteltu roolinsa. Tämä takaa, että aikatauluissa pysytään ja yleisö saa odotuksiaankin paremman palvelun sekä festivaalikokemuksen. Tapahtuman jätehuoltosuunnitelma, tapahtumasiivous ja saniteettipalvelut eli siirrettävä Bajamaja Fresh -järjestelmä ovat Lassila & Tikanojan osaamista.

– Olemme olleet kymmenisen vuotta mukana järjestämässä DBTL:n tapahtumapalveluja. Yhteistyö alkoi perusmallin Bajamaja-palvelulla. Nykyään hoidamme tapahtumasiivouksen ja saniteettipalvelut avaimet käteen -periaatteella. Tapahtuman jätehuoltosuunnitelmassa kerrotaan muun muassa, miten jätteet ja saniteettiliete käsitellään. Lisäksi  tapahtumassa on käytössä L&T:n hiilineutraali jätehuolto, mikä viimeistelee tapahtuman kierrätyksen. Käytännössä hiilineutraali jätehuolto tarkoittaa sitä, että kompensoimme tapahtuman jätehuollosta syntyvän hiilijalanjäljen, jota ei muuten voida välttää,  L&T:n myyntipäällikkö Niko Heino sanoo.

Tapahtumasiivous ja saniteettipalvelut ovat malliesimerkki taustalla vaikuttavasta työstä. Kun kaikki toimii, yleisö ei kiinnitä niihin huomiota. Tämän takia United Festivals ja L&T ovat halunneet varmistaa, että festivaalialue pysyy siistinä koko ajan, Bajamajat toimivat ja roskien lajittelu on yleisölle helppoa.

– Bajamajoja pitää olla niin paljon, ettei jonoja pääse syntymään, Mäentaka sanoo.

LT_ympäristöpalvelut_bajamaja_0124

Bajamaja Fresh vie tapahtumakokemuksen uudelle tasolle

Heino ja Mäentaka eivät ole vain tyytyväisiä vaan jopa ylpeitä Bajamaja Fresh -järjestelmästä. DBTL on ainoa iso festivaali Suomessa, jossa kaikki vessat ovat paikan päälle tuotuja vesivessoja. Heino kertoo järjestelmän toimivan alipainetekniikalla, joka on tuttu esimerkiksi laivojen ja lentokoneiden vessoista. Malli vaatii tapahtuma-aikaisen vesijohtojärjestelmän rakentamisen. Bajamaja Fresh on siirrettävä wc-malli, joka on paitsi laadukas myös ympäristöystävällinen valinta saniteettipalveluihin, koska se säästää vettä ja vähentää näin tapahtuman hiilijalanjälkeä. Malliin kuuluu suljettu huuhtelujätteen talteenottojärjestelmä.

– Laadukkaan saniteettipalvelumme lippulaiva on Bajamaja Fresh -järjestelmä. Sitä on mukava myydä, Heino vakuuttaa.
DBTL:ssa oli viime kesänä satakunta Bajamaja Fresh -wc:tä sekä kaksi wc-vaunua VIP-alueella. Niiden lisäksi olivat esteettömät wc:t. Määrä pysynee samana myös jatkossa.

– Vesivessoihin siirtyminen oli meille iso ja onnistunut askel palvelujen parantamisessa. Vesivessa on yksi tärkeimmistä asioista, joilla voimme huolehtia siitä, että festivaalivierailla on hyvä olla. Bajamaja Fresh on tullut jäädäkseen, emmekä enää siirry takaisin perusmalleihin, Mäentaka tiivistää.

L&T vastaa myös siitä, että Bajamajoissa on käsienpesua varten pesunestesäiliöt täynnä, eivätkä paperit pääse loppumaan. L&T:n henkilökunta tarkkailee tilannetta säännöllisesti ja täydentää hyvissä ajoin materiaalit. 

LT_ympäristöpalvelut_bajamaja_0507

L&T:n tapahtumasiivous ja lajittelun tehostaminen

Tapahtuma-alueen jatkuvasta siivouksesta huolehtiminen on keskeistä, kun festivaalialueella liikkuu kymmeniä tuhansia ihmisiä. Alueen ruoka- ja juomatarjonta on monipuolista. DBTL:ssa L&T:n henkilökunta vastaa yleisestä tapahtumasiivouksesta. Perusteellisempi siivous tehdään yöllä, jotta alue on kunnossa seuraavaa päivää varten. Kun festivaalivieraat lähtevät, alkaa alueella tekemisen meininki, kun esiintyjät siirtelevät tavaroitaan ja ravintolat tekevät täydennyksiä.

– Toistaiseksi festivaalialueella on mahdollista lajitella polttoon menevä sekajäte sekä biojäte ja muovit. Ravintoloitsijat lajittelevat lisäksi kartongin ja pahvin, kalvomuovin, lasin ja metallin. Olemme keskustelleet United Festivalsin kanssa siitä, miten voisimme tehostaa yleisöalueen lajittelua. Yksi vaihtoehto on, että meiltä olisi henkilökuntaa lajittelupisteillä opastamassa, Heino miettii.

Mäentaka kertoo, että festivaalialueella ruoka myydään biohajoavissa pakkauksissa, ja lasia, muovia sekä metallia pyritään välttämään.

– Tämä on kaikille osapuolille paras ratkaisu, Mäentaka kertoo. Jätteen määrää on lajittelulla saatu pienennettyä.

Seuraavaksi Heino ja Mäentaka aikovat perehtyä tarkemmin L&T:n Ympäristönetin tarjoamaan jätehuollon avainlukuihin ja jäteraportointiin, jotta kehityskohteet saadaan paremmin selville. Tapahtuman jätehuoltosuunnitelma tehdään joka kerta erikseen.

Hyvä keskusteluyhteys auttaa tapahtumapalvelun toteutuksessa

Vuosia kestänyt yhteistyö United Festivalsin ja L&T:n välillä on tehnyt työskentelystä sujuvaa ja luottamuksellista.

– Organisoinnissa on aina hyvä, jos saa monta asiaa tilattua samalta toimittajalta. L&T:n kanssa tämä on sujunut hienosti, ja parasta on se, että voimme sopia asioista samojen ihmisten kanssa. Meillä on hyvä keskusteluyhteys, Mäentaka sanoo.

Heino kiittelee yhteistyön sujumisessa muun muassa siitä, että DBTL:ään tehdään kalustovaraukset ajoissa.

– Mitään ei kannata jättää viime tippaan, koska aina voi käydä vaikka mitä. Tästähän meillä on kokemusta, Mäentaka naurahtaa Heinolle.

– Kaikki tulee osata ottaa huomioon eli pitää esimerkiksi tilata paikalle trukki, jossa on oikeanmittaiset piikit, Heino jatkaa. 

LT_ympäristöpalvelut_bajamaja_0477

Henri Mäentaka antaa kolme vinkkiä tapahtumapalvelujen siivoukseen ja saniteettiratkaisuihin:

  1.  Aloita suunnittelu ajoissa yhteistyökumppanin kanssa. Tee myös tilaukset ja kalustovaraukset ajoissa. Keräilyastioita tulee olla riittävästi.
  2. Festivaalialueen rakentaminen vie aikaa. Aikatauluta kokonaisuus, kuten siivousajankohdat ja sovi saniteettitilojen vaatimasta teknisestä toteutuksesta. 
  3. Sovi kumppanin kanssa vastuuhenkilöiden nimeämisestä ja pidä yllä jatkuvaa kommunikointia.
LT_ympäristöpalvelut_bajamaja_1224 (1)
”On aina hyvä, jos saa monta asiaa tilattua samalta toimittajalta. L&T:n kanssa tämä on sujunut hienosti.”
Henri Mäentaka United Ferstivals Oy Operatiivinen tapahtumapäällikkö
Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.