Lassila & Tikanoja Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2011

Helsinki, Suomi, 2011-04-27 07:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

• Vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihto 159,5 miljoonaa euroa (153,9 milj. e)
  • Liikevoitto 6,5 miljoonaa euroa (6,6 milj. e)
  • Operatiivisen toiminnan liikevoitto 6,8 miljoonaa euroa (7,8 milj. e)
  • Osakekohtainen tulos 0,10 euroa (0,11 e)
  • Koko vuoden liikevaihto kasvaa hieman vuodesta 2010 ja operatiivisen toiminnan liikevoiton arvioidaan olevan samaa tasoa kuin vuonna 2010. Aikaisempi arvio: Vuoden 2011 liikevaihdon ja operatiivisen toiminnan liikevoiton arvioidaan olevan samaa tasoa kuin vuonna 2010.

KONSERNIN LIIKEVAIHTO JA TULOS

Lassila & Tikanojan vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihto oli 159,5 miljoonaa euroa (153,9 milj. e) ja se kasvoi 3,6 %. Liikevoitto oli 6,5 miljoonaa euroa (6,6 milj. e), mikä on 4,1 % (4,3 %) liikevaihdosta. Operatiivisen toiminnan liikevoitto oli 6,8 miljoonaa euroa (7,8 milj. e). Osakekohtainen tulos oli 0,10 euroa (0,11 e).

Liikevaihto kasvoi vertailukaudesta Ympäristöpalveluissa ja Kiinteistönhoidossa. Puupohjaisten polttoaineiden toimitukset jäivät sitä vastoin viimevuotista alhaisemmiksi voimalaitosten sähköntuotantotuessa vallinneen katkoksen takia.

Kannattavuutta rasittivat korkeat palkka-, alihankinta- ja korjauskustannukset, dieselpolttoaineen hinnannousu sekä hintakilpailu. Yhteisyritys L&T Recoilin liikevoitto parani vertailukaudesta selvästi.

Avainlukuja

Muutos
Liikevaihto, milj. € 159,5 153,9 3,6 598,2
Operatiivisen toiminnan liikevoitto, milj. € * 6,8 7,8 -13,3 45,5
Liikevoitto, milj. € 6,5 6,6 -2,6 40,2
Liikevoittoprosentti 4,1 4,3   6,7
Voitto ennen veroja, milj. € 5,4 5,6 -3,3 36,0
Osakekohtainen tulos, € 0,10 0,11 -9,1 0,68
EVA, milj. € -0,2 -1,1   10,1

* Erittely toimialakatsausten jälkeen

LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO TOIMIALOITTAIN
Ympäristöpalvelut

Ympäristöpalveluiden vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 12,1 % ja oli 72,4 miljoonaa euroa (64,6 milj. e). Liikevoitto oli 4,2 miljoonaa euroa (4,4 milj. e). Operatiivisen toiminnan liikevoitto oli 4,2 miljoonaa euroa (4,8 milj. e).

Ympäristöpalveluiden liikevaihtoa kasvattivat jätehuolto ja yhteisyritys L&T Recoil. Lisäksi uusioraaka-aineiden (kuidut, muovit, metallit) hintataso nousi selvästi.

Kannattavuutta rasittivat kierrätyslaitosten suunniteltua alemmat käyntiasteet, dieselpolttoaineen voimakas hinnannousu sekä kohonneet palkka-, alihankinta- ja korjauskustannukset. Prosessipuhdistus- ja jätevesipalveluiden toiminnan sopeuttaminen kysynnän vaihteluihin ei onnistunut. Projektiluonteisten töiden suunnitteluun kiinnitetään erityistä huomiota.

Yhteisyritys L&T Recoilin regenerointilaitoksen käyntiaste nousi, mutta tuotantovarmuus ja perusöljyn saanto eivät ole vielä tyydyttävällä tasolla. Teknistä toimivuutta parannetaan huoltoseisokin yhteydessä elokuussa. Yhteisyrityksen neljänneksen liikevoitto parani vertailukaudesta selvästi ollen lievästi positiivinen.

Ympäristöpalveluiden ulkomaantoiminnan liikevaihto ja kannattavuus heikkenivät vertailukaudesta pääosin Latvian kilpailutilanteen vuoksi.

Siivous- ja käyttäjäpalvelut

Siivous- ja käyttäjäpalveluiden vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihto oli 34,9 miljoonaa euroa (34,7 milj. e). Kasvua oli 0,5 %. Liikevoitto oli 1,5 miljoonaa euroa (1,0 milj. e). Operatiivisen toiminnan liikevoitto oli 1,5 miljoonaa euroa (1,2 milj. e).

Kotimaan toiminnan liikevaihto oli vertailukauden tasolla. Ruotsissa uusmyynti jatkui hyvänä.

Vertailukauden liikevoittoa heikensi 0,7 miljoonan euron luottotappio Venäjän toiminnassa. Uusien kohteiden aloituskustannukset rasittivat liikevoittoa Suomessa edellisvuotta enemmän.

Kiinteistönhoito

Kiinteistönhoidon vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 5,6 % ja oli 38,9 miljoonaa euroa (36,9 milj. e). Liikevoitto oli 1,9 miljoonaa euroa (2,8 milj. e). Operatiivisen toiminnan liikevoitto oli 1,9 miljoonaa euroa (2,9 milj. e).

Toimialan liikevaihtoa kasvattivat vahinkosaneerauksen hyvä työkanta ja kiinteistöteknisten palveluiden vahvistunut kysyntä.

Vaativat talviolosuhteet lisäsivät toimialan alihankinta- ja ylityökustannuksia, minkä vuoksi liikevoitto pieneni vertailukaudesta. Lumesta aiheutuneiden tilaustöiden kannattavuus oli hintakilpailun takia alkuvuonna heikompi kuin vuotta aiemmin.

Uusiutuvat energialähteet

Uusiutuvien energialähteiden (L&T Biowatti) vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihto pieneni 20,4 % 16,0 miljoonaan euroon (20,1 milj. e). Liiketappio oli 0,7 miljoonaa euroa (liiketappio 0,9 milj. e) ja operatiivisen toiminnan liiketappio oli 0,4 miljoonaa euroa (liiketappio 0,9 milj. e).

Puupohjaisten polttoaineiden kysyntä heikkeni vertailukaudesta kiinteän sähköntuotannon tuen keskeytymisen takia. Useat voimalaitosasiakkaat käyttivät tämän vuoksi tuotannossaan fossiilisia polttoaineita uusiutuvien energialähteiden sijasta. Tukea myönnettiin jälleen kauden lopusta lähtien.

Toimialan kilpailukykyä parannetaan tervehdyttämisohjelmalla, jolla vähennetään kiinteitä kustannuksia ja tehostetaan operatiivista toimintaa, sekä nostamalla myyntihintoja.

OPERATIIVISEN TOIMINNAN LIIKEVOITON MUODOSTUMINEN

Milj. € 1-3/

Liikevoitto 6,5 6,6 40,2
Kertaluonteiset erät:
L&T Biowatin pellettiliiketoiminnan lopetus 0,1   3,4
Moskovan siivousliiketoiminnan lopetus     0,4
Uudelleenjärjestelykulut 0,2 1,2 1,5
Operatiivisen toiminnan liikevoitto 6,8 7,8 45,5

RAHOITUS

Liiketoiminnan rahavirta oli 10,5 miljoonaa euroa (13,9 milj. e). Käyttöpääomaa sitoutui 1,9 miljoonaa euroa (0,4 milj. e).

Korollista vierasta pääomaa oli kauden lopussa 141,8 miljoonaa euroa (139,1 milj. e). Korolliset nettovelat olivat 132,0 miljoonaa euroa ja ne kasvoivat 25,8 miljoonaa euroa vertailukaudesta.

Nettorahoituskulut olivat tammi–maaliskuussa 1,1 miljoonaa euroa ollen samalla tasolla kuin vertailukaudella. Nettorahoituskulut olivat 0,7 % (0,7 %) liikevaihdosta. Pitkäaikaisia lainoja erääntyy loppuvuoden aikana yhteensä 17,3 miljoonaa euroa. Luottojen keskikorko korkosuojaukset huomioituna oli 3,2 % (3,3 %).

Omavaraisuusaste oli 42,4 % (40,3 %) ja gearing-prosentti 63,9 (52,9). Likvidit varat olivat kauden lopussa 9,8 miljoonaa euroa (32,9 milj. e). Osinko, yhteensä 21,3 miljoonaa euroa, maksettiin kauden lopussa. Vertailukaudella osingot maksettiin toisella neljänneksellä.

50 miljoonan euron yritystodistusohjelmasta oli käytössä 25,0 miljoonaa euroa (0,0 milj. e). 15,0 miljoonan euron komittoitu limiitti oli vertailukauden tapaan käyttämättä.

OSINKO

17.3.2011 pidetty varsinainen yhtiökokous päätti 0,55 euron osakekohtaisesta osingosta. Osinko, yhteensä 21,3 miljoonaa euroa, maksettiin osakkeenomistajille 29.3.2011.

INVESTOINNIT

Bruttoinvestoinnit olivat 12,9 miljoonaa euroa (5,5 milj. e). Niistä noin puolet tuli yritysostoista.

Ympäristöpalveluihin ostettiin ensimmäisellä vuosineljänneksellä Pentti Laurila Ky, Matti Hossi Ky:n liiketoiminta ja PPT Luttinen Oy:n liiketoiminta. Siivous- ja käyttäjäpalveluihin ostettiin Kestosiivous Oy:n liiketoiminta ja Kiinteistönhoitoon KH-Kiinteistöhuolto Oy:n liiketoiminta.

HENKILÖSTÖ

Henkilöstömäärä oli tammi–maaliskuussa kokoaikaiseksi muutettuna keskimäärin 7.520 (7.668). Kauden lopussa Lassila & Tikanojan palveluksessa oli koko- ja osa-aikaisia yhteensä 8.725 (8.599) henkilöä. Heistä työskenteli Suomessa 6.989 (6.723) ja muissa maissa 1.736 (1.876) henkilöä.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Vaihto ja kurssi
Yhtiön osakkeen vaihto ilman omia osakkeita NASDAQ OMX Helsingissä tammi–maaliskuussa oli 3.301.780 kappaletta, mikä on 8,5 % (3,7 %) ulkona olevien osakkeiden keskimääräisestä lukumäärästä. Vaihdon arvo oli 44,1 miljoonaa euroa (22,3 milj. e). Korkein hinta oli 15,18 euroa ja alin 12,40 euroa. Päätöskurssi oli 12,70 euroa. Yhtiöllä oli kauden lopussa 60.758 omaa osaketta. Yhtiön osakekannan markkina-arvo ilman omia osakkeita oli kauden lopussa 492,0 miljoonaa euroa (598,9 milj. e).

Osakepääoma ja osakkeiden lukumäärä
Yhtiön rekisteröity osakepääoma on 19.399.437 euroa ja ulkona olevien osakkeiden lukumäärä 38.738.116 osaketta. Osakkeiden keskimääräinen lukumäärä ilman yhtiön hallussa olevia osakkeita oli 38.738.116 osaketta.

Optio-ohjelma 2005
Vuonna 2005 laskettiin liikkeelle 600.000 optio-oikeutta, joista kukin oikeuttaa merkitsemään yhden Lassila & Tikanoja Oyj:n osakkeen. Merkintäajan alkaessa 200.000 2005C-optio-oikeutta oli 37 avainhenkilön hallussa. Lassila & Tikanoja Oyj:n kokonaan omistaman tytäryhtiön L&T Advance Oy:n hallussa on 30.000 2005C-optiota eikä niitä käytetä osakkeiden merkintään. Merkintäaika 2005A-optioilla päättyi 29.5.2009 ja 2005B-optioilla 31.5.2010.

Merkintähinta 2005C-optioilla on 22.3.2011 alkaen 26,80 euroa. Osakkeiden merkintäaika 2005C-optioilla on 2.11.2009–31.5.2011.

Yhtiön osakkeiden lukumäärä voi ulkona olevilla vuoden 2005 optio-oikeuksilla tehtävien merkintöjen seurauksena nousta enintään 200.000 uudella osakkeella, joiden osuus on 0,5 prosenttia tämänhetkisestä osakemäärästä. Kaupankäynti 2005C-optio-oikeuksilla NASDAQ OMX Helsingissä alkoi 2.11.2009.

Optio-ohjelma 2008
Vuonna 2008 laskettiin liikkeelle 230.000 optio-oikeutta. Kukin optio-oikeus oikeuttaa merkitsemään yhden Lassila & Tikanoja Oyj:n osakkeen. 168.000 optio-oikeutta on 33 avainhenkilön hallussa ja 62.000 optio-oikeutta L&T Advance Oy:n hallussa.

Osakkeen merkintähinta on 16,20 euroa. Merkintähintaa alennettiin 22.3.2011 alkaen 0,07 eurolla. Merkintähintaa alennetaan merkintähinnan määräytymisen jälkeen päätettävien ja ennen osakemerkintää jaettavien osakekohtaisten osinkojen määrällä, joka ylittää yhteensä 70 prosenttia sen tilikauden osakekohtaisesta voitosta, jolta osinkoja jaetaan. Merkintähinnan alennus tulee voimaan kyseisen osingonjaon täsmäytyspäivänä. Osakkeen merkintähinta on kuitenkin aina vähintään 0,01 euroa. Osakkeiden merkintäaika on 1.11.2010–31.5.2012.

Yhtiön osakkeiden lukumäärä voi ulkona olevilla vuoden 2008 optio-oikeuksilla tehtävien merkintöjen seurauksena nousta enintään 168.000 uudella osakkeella, joiden osuus on 0,4 prosenttia tämänhetkisestä osakemäärästä. Kaupankäynti 2008-optio-oikeuksilla NASDAQ OMX Helsingissä alkoi 1.11.2010.

Osakepohjainen kannustinohjelma
Lassila & Tikanoja Oyj:n hallitus päätti 24.3.2009 osakepohjaisen kannustinohjelman käyttöönotosta. Ohjelmassa on kolme kalenterivuoden mittaista ansaintajaksoa, joista ensimmäinen alkoi 1.1.2009 ja viimeinen päättyy 31.12.2011. Palkkion määräytymisen perusteet päätetään vuosittain. Vuodelta 2011 maksettava palkkio perustuu konsernin EVA-tulokseen. Palkkio maksetaan osittain osakkeina ja osittain rahana. Rahana maksettava osuus kattaa palkkiosta aiheutuvat verot. Ohjelman piiriin kuuluu 23 henkilöä.

Ohjelman perusteella voidaan luovuttaa yhteensä enintään 180.000 yhtiön osaketta, jotka hankitaan osakemarkkinoilta, joten kannustinohjelmalla ei ole osakkeen arvoa laimentavaa vaikutusta.

Osakkeenomistajat
Yhtiöllä oli kauden lopussa 9.665 (7.668) osakkeenomistajaa. Hallintarekisteröidyn omistuksen osuus oli 11,2 % (9,3 %) osakekannasta.

Hallituksen valtuutukset
Lassila & Tikanoja Oyj:n 31.3.2010 pidetty varsinainen yhtiökokous päätti hallituksen valtuuttamisesta yhtiön omien osakkeiden hankkimiseen yhtiön vapaalla omalla pääomalla ja näiden osakkeiden luovuttamiseen. Omat osakkeet hankitaan muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa osakkeiden hankintahetken markkinahintaan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä.

Hallitus on valtuutettu hankkimaan ja luovuttamaan enintään 500.000 osaketta, joka on 1,3 % koko osakemäärästä. Hankintavaltuutus on voimassa 18 kuukautta ja luovutusvaltuutus neljä vuotta. Valtuutukset kumoavat vuoden 2009 varsinaisessa yhtiökokouksessa annetun omien osakkeiden hankkimisvaltuutuksen ja osakeantivaltuutuksen.

Yhtiön hallituksella ei ole valtuutuksia vaihtovelkakirjan tai optio-oikeuksien liikkeelle laskemiseen.

Omat osakkeet
Yhtiön hallussa oli kauden lopussa 60.758 omaa osaketta, jotka edustavat 0,2 % kaikista osakkeista ja äänistä.

YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

17.3.2011 pidetty varsinainen yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1.–31.12.2010 ja myönsi vastuuvapauden yhtiön hallitukselle ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti, että tilikaudelta 2010 maksetaan osinkoa hallituksen ehdotuksen mukaisesti 0,55 euroa osakkeelta, yhteensä 21,3 miljoonaa euroa. Osingonmaksupäiväksi päätettiin 29.3.2011.

Yhtiökokous vahvisti hallituksen jäsenten lukumääräksi kuusi. Hallitukseen valittiin uudelleen seuraavan yhtiökokouksen loppuun saakka Heikki Bergholm, Eero Hautaniemi, Matti Kavetvuo, Hille Korhonen ja Miikka Maijala sekä uutena jäsenenä Sakari Lassila.

Tilintarkastajaksi valittiin PricewaterhouseCoopers Oy, KHT-yhteisö.

Yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen, jonka mukaan ylikurssirahastoa alennetaan 50.672.564,52 eurolla siirtämällä kaikki ylikurssirahastossa olevat varat sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Tämän päätöksen rekisteröintiä ei tehty määräaikaan mennessä, jonka johdosta järjestelyä ei voida toimeenpanna.

Varsinaisen yhtiökokouksen päätöksistä on kerrottu tarkemmin pörssitiedotteella 17.3.2011.

HALLITUS

Lassila & Tikanoja Oyj:n hallituksen jäsenet ovat Heikki Bergholm, Eero Hautaniemi, Matti Kavetvuo, Hille Korhonen, Sakari Lassila ja Miikka Maijala. Yhtiökokouksen jälkeen pitämässään järjestäytymiskokouksessa hallitus valitsi puheenjohtajaksi Heikki Bergholmin ja varapuheenjohtajaksi Matti Kavetvuon.

Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Eero Hautaniemi ja jäseniksi Sakari Lassila ja Miikka Maijala. Palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Heikki Bergholm ja jäseniksi Matti Kavetvuo ja Hille Korhonen.

YHTEENVETO MUISTA AML 2:7:N MUKAISISTA PÖRSSITIEDOTTEISTA

22.3.2011 yhtiö tiedotti, että KTM Ville Rantala on nimitetty L&T Biowatti Oy:n toimitusjohtajaksi ja Uusiutuvat energialähteet -toimialan toimialajohtajaksi 22.3.2011 alkaen. Rantala jatkaa edelleen myös Lassila & Tikanoja Oyj:n talousjohtajana. Rantala raportoi toimitusjohtaja Jari Sarjolle. L&T Biowatin nykyinen toimitusjohtaja Tomi Salo jää pois yhtiön palveluksesta.

5.4.2011 yhtiö tiedotti, että Lassila & Tikanoja Oyj:lle on 5.4.2011 palautunut vastikkeetta 2.547 yhtiön omaa osaketta yhtiön vuoden 2009 osakepohjaisen kannustinjärjestelmän ehtojen perusteella. Palautuneet osakkeet mukaan lukien Lassila & Tikanoja Oyj:n hallussa on 63.305 omaa osaketta.

LÄHIAIKOJEN EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ

L&T Recoilin tuotanto ei ole vielä täysin vakiintunut, ja mikäli laitoksen tuotannossa ilmenee häiriöitä, sillä on negatiivinen vaikutus Ympäristöpalveluiden tulokseen. Lopputuotteen ja raaka-aineen hinnanmuutokset vaikuttavat merkittävästi L&T Recoilin tulokseen.

Valtion uusiutuville polttoaineille kohdistamat tuet vaikuttavat positiivisesti puupohjaisten polttoaineiden kysyntään tulevaisuudessa, mutta niiden vaikutus näkyy viiveellä. Päästöoikeuden hintatason muutos vaikuttaa L&T Biowatin puupohjaisten polttoaineiden kilpailukykyyn.

Lisätietoja L&T:n riskeistä ja riskienhallinnasta on esitetty vuosikertomuksessa hallituksen toimintakertomuksessa ja konsernitilinpäätöksessä.

NÄKYMÄT LOPPUVUODELLE

Teollisuuden käyntiasteiden nousu kasvattaa jätevolyymeja ja prosessipuhdistus- ja materiaalihyötykäyttöratkaisujen kysyntää. Kohonneet uusioraaka-aineiden hinnat ja jäteveron nousu parantavat kierrätyspalveluiden näkymiä.

Yhteisyritys L&T Recoilin laitoksen tuotantovarmuus vaikuttaa Ympäristöpalveluiden kannattavuuteen. Pääpaino on edelleen laitoksen käyntiasteen nostamisessa ja perusöljyn saannon parantamisessa.

Siivous- ja käyttäjäpalveluiden sekä Kiinteistönhoidon markkinoiden arvioidaan pysyvän haasteellisina ja hintakilpailun kireänä.

L&T Biowatin puupolttoaineiden kysynnän arvioidaan vahvistuvan. Valtion uusiutuville polttoaineille suuntaamat tukitoimet vaikuttavat puupohjaisten polttoaineiden kysyntään ja hintatasoon positiivisesti vuoden jälkipuoliskolla.

Yritysostot tulevat kasvattamaan yhtiön liikevaihtoa aiempaa arviota enemmän.

TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ 1.1.–31.3.2011

Tilikauden voiton jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 3 994 4 127   26 188
Määräysvallattomille omistajille 2 4   16

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu osakekohtainen tulos:

Osakekohtainen tulos, € 0,10 0,11   0,68
Laimennettu osakekohtainen tulos, € 0,10 0,11   0,68

LAAJA KONSERNITULOSLASKELMA

1000 € 1-3/

Tilikauden voitto 3 996 4 131 26 204
Muut laajan tuloksen erät, verojen jälkeen
Suojausrahasto, käyvän arvon muutos 921 -195 223