L&T päivitti vastuullisuusohjelmansa vastaamaan entistä vahvemmin kiertotalouden toiminnanjohtajuutta

17.2.2023 klo 09.00

L&T on päivittänyt vastuullisuusohjelmansa vastaamaan vahvemmin yrityksen missiota kiertotalouden toiminnanjohtajuudesta. Uudistettu vastuullisuusohjelma koostuu kolmesta painopisteestä: ympäristö, ihmiset ja hallinto. Uuden ohjelman myötä L&T syventää entisestään vastuullisuustyötään toimitusketjussa, ja kokonaan uutena kokonaisuutena ohjelmaan lisättiin luonnon monimuotoisuuden edistäminen.

”L&T:n tavoitteena on tehdä kiertotaloudesta totta. Vastuullinen toimintatapa kuuluu erottamattomasti strategiaamme ja päivittäiseen tekemiseemme. Tahdomme omalla toiminnallamme edistää kiertotalouden toteutumista, olla ratkaisemassa ilmastonmuutokseen ja luontokatoon liittyviä isoja kysymyksiä sekä varmistaa hyvän ja reilun työelämän kaikille koko arvoketjumme osalta”, kertoo L&T:n Senior Sustainability Manager Senja Forsman-Katainen.

Uudistettu vastuullisuusohjelma pohjautuu L&T:n toiminnan vaikutusten ja strategisten painotusten ohella L&T:n henkilöstön, asiakkaiden ja muiden toiminnan kannalta tärkeiden sidosryhmien odotuksille ja näkemyksille. Näkemyksiä ja kehityskohteita selvitettiin laajan verkkokyselyn avulla sekä haastattelemalla keskeisten sidosryhmien edustajia ja liiketoiminnan asiantuntijoita keväällä 2022.

”Vuoropuhelu antoi meille varmistuksen siitä, että asiakkaiden kanssa tekemämme vastuullisuustyö toimii ja erityisesti ympäristövastuussa olemme vahvoja. Jatkossa keskitymme entistä syvemmin myös toimitusketjumme vastuullisuuteen niin ilmastonmuutoksen torjunnan kuin ihmisoikeuksien osalta. Lisäksi tunnistimme uutena kokonaisuutena luonnon monimuotoisuuden edistämisen”, Forsman-Katainen kertoo.

Olennaisuusanalyysin tulokset sekä vastuullisuusohjelman uudet tavoitteet ja mittarit on käsitelty konsernin johtoryhmässä sekä hallituksen henkilöstö- ja vastuullisuusvaliokunnassa. Edellisen kerran L&T on päivittänyt vastuullisuusohjelmaansa vuonna 2018.

L&T:n vastuullisuusohjelma lyhyesti:

• Ympäristö | Yhdessä asiakkaidemme kanssa teemme töitä ilmastonmuutoksen ja luontokadon hillitsemiseksi. Meidän tehtävämme on pitää materiaalit kierrossa mahdollisimman pitkään ja tuoda ratkaisuja rakennetun ympäristön kestävään käyttöön.
  • Ihmiset | Meidän kanssamme saa olla sellainen kuin on. Kohtelemme toisiamme ja toimittajiamme reilusti. Haluamme, että työntekijämme voivat hyvin, ja siksi panostamme työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen.
  • Hallinto | Toimimme oikein ja läpinäkyvästi koko arvoketjussa.