Miten ilmapallot lajitellaan? Vinkit kevään ja alkukesän jätteiden kierrätykseen

29.4.2024 klo 9.00

Touko- ja kesäkuussa vietetään monia juhlia. Vappuna, äitienpäivänä sekä ylioppilas- ja valmistujaisjuhlissa tulee jätettä, jota normaalissa arjessa ei välttämättä ole.

”Vapun klassinen kierrätysmoka on laittaa tavalliset ilmapallot muovinkeräykseen tai foliopallot metallijätteeseen. Tavalliset ilmapallot kuuluvat sekajätteeseen, sillä ne ovat pääasiassa kumia. Foliopallot lajitellaan myös sekajätteeseen, sillä palloissa on alumiinia niin vähän, ettei sitä pystytä ottamaan talteen tavanomaisissa metallin kierrätysprosesseissa”, sanoo Lassila & Tikanojan ympäristövastuun asiantuntija Lilli Linkola.

Monille kevät on myös talkootöiden aikaa, jolloin kotona tehdään suursiivous esimerkiksi ennen valmistujaisjuhlia. Linkola muistuttaa, että isot huonekalut ja muut kodintarvikkeet eivät kuulu jätekatokseen.
”Jätekatoksessa jätteiden pitää mahtua niille varattuihin astioihin. Jos esimerkiksi pyykinkuivausteline ei mahdu metallinkeräysastiaan, se tulee viedä lajittelukeskukseen”, Linkola ohjeistaa.

Kun kaikki jätteet lajitellaan oikein ja niihin kuuluviin astioihin, sekajätteeseen eli polttoon päätyy mahdollisimman vähän materiaalia.

KEVÄÄN JUHLIEN KIERRÄTYSVINKIT

Foliopallo: foliopallot lajitellaan sekajätteeseen, sillä palloissa on alumiinia vain hyvin pieniä määriä eikä näitä tavanomaisissa metallin kierrätysprosesseissa pystytä ottamaan talteen.

Tavalliset ilmapallot: tavalliset ilmapallot lajitellaan sekajätteen joukkoon, koska muovipakkausten erilliskeräykseen kuulu vain muovinen pakkausmateriaali.

Serpentiini: serpentiini lajitellaan sekajätteeseen, koska se ei ole riittävän hyvälaatuista paperinkeräykseen.

Ruusut: äitienpäiväruusut ja valmistujaislahjaksi usein annettavat yksittäiset leikkoruusut menevät biojätteeseen. Kukkien ympärillä olevat lahjanarut ja sellofaanit lajitellaan sekajätteeseen. Paperiset kääreet menevät kartonkikeräykseen.

Munkinpaistorasva: Rasva ei kuulu viemäriin, sillä hyytynyt rasva tukkii putkiston. Kaada munkinpaistorasva jäähtyneenä tyhjään margariinirasiaan tai maitopakettiin. Sulje keräyspaketti ja laita se sekajäteastiaan. Hyytyneen rasvan voit myös laittaa sellaisenaan biojäteastiaan.

Simapullot: Kaupasta hankitut simapullot kannattaa ehdottomasti palauttaa pullonkeräykseen. Mikäli kyseessä ei ole palautukseen kelpaava pullo tai simapullo on mennyt rikki, tulee se lajitella materiaalin mukaiseen jäteastiaan: lasiset lasinkeräykseen ja muoviset muovinkeräykseen. Jos pulloon jää muutama rusina, ne eivät haittaa, mutta enimmät kannattaa kuitenkin ravistaa pullosta pois.

Kuohuviinipullot: Lasinen pullo menee lasinkeräykseen. Korkin ympärillä oleva kääre on usein metallia, kuin myös korkin pidike ja ne menevät metallinkeräykseen. Ulos poksautettava korkki kuuluu sekajätteeseen.

Kertakäyttöastiat: Kertakäyttöastioita ei pidä jättää piknikillä luontoon lojumaan. Kartonkiastioissakin on yleensä muovipinnoite. Ne voi lajitella kartongin sekaan tai sekajätteeseen. Muoviset kertakäyttöastiat kuuluvat sekajätteen joukkoon.

L&T:n viestintä
viestinta@lassila-tikanoja.fi
puh. 050 543 2715

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka tekee kiertotaloudesta totta. Yhdessä asiakkaidemme kanssa pidämme materiaalit, tehtaat ja kiinteistöt mahdollisimman pitkään tuottavassa käytössä sekä tehostamme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Näin toimien luomme enemmän arvoa kiertotaloudella sekä asiakkaillemme, henkilöstöllemme että yhteiskunnalle laajemmin. Kun onnistumme tässä, myös omistajillemme tuotettu arvo kasvaa. Tavoitteenamme on jatkuvasti kasvattaa toimintamme hiilikädenjälkeä eli positiivista ilmastovaikutusta. Sosiaalista vastuuta kannamme muun muassa huolehtimalla oman henkilöstön työkyvystä sekä tarjoamalla töitä myös niille, joiden on vaikea työllistyä. L&T toimii Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2023 oli 802,1 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää noin 8 160 henkilöä. L&T on listattu Nasdaq Helsingissä.