Kun ulkona paistaa aurinko ja sää on lämmin, voi myös asunnon sisälämpötila nousta toivottua lämpimämmäksi.
Lue alta vinkit, miten voit ehkäistä auringon ja lämpimän kesäsään aiheuttamaa asunnon kuumenemista. Ilmanvaihtoa tarkistaessa kannattaa huomioida, että painovoimaan perustuva ilmanvaihto toimii eri tavalla kuin koneellinen ilmanvaihto.
Sähköisen huoltopyyntölomakkeen avulla voit pyytää kiinteistönhoitajan paikalle, jos ilmanvaihdossa vaikuttaisi olevan vikaa tai huoneistoon tarvitsee tehdä olosuhdemittausta. Kaikki muutkin huoltopyynnöt onnistuvat samalla sähköisellä huoltopyyntölomakkeella.
Tarkista, miten ilmanvaihto kotonasi toimii. Mistä ilma tulee sisään ja mistä se kulkee ulos? Jos korvausilmaventtiilit ovat asunnon ulkoseinillä, tuuletusikkunassa tai ikkunankarmissa, kyseessä on painovoimainen ilmanvaihto tai koneellinen poistoilmanvaihto. Painovoimaan perustuva ilmanvaihto ei viilennä ilmaa, joten esimerkiksi kuumilla kesäkeleillä ilmanvaihto saattaa toimia täysin normaalisti vaikka huoneistossa on kuuma. Jos taas korvausilmaventtiilit ovat katossa tai sisäseinässä, huoneistossa on koneellinen ilmanvaihto.
Riittämätön ilmanvaihto on erityisesti painovoimaisen ilmanvaihdon ongelma, mutta sitä voi ilmetä myös koneellisen ilmanvaihdon rakennuksissa. Painovoimainen ilmanvaihto perustuu ulko- ja sisäilman lämpötilaerojen sekä tuulen aikaansaamaan ilman liikkeeseen. Talvella tämä toimii hyvin, mutta kesäaikana sisä- ja ulkolämpötilojen eron ollessa pieni, on ilmanvaihto usein puutteellista. Painovoimaisen ilmanvaihdon toimivuuden edellytyksenä ovat puhtaat ja avoimet korvausilma- ja poistoilmaventtiilit, joiden avulla mahdollistetaan riittävä puhtaan ilman esteetön kierto talon kaikissa tiloissa.
Asunnoissa, joissa on koneellinen ilmanvaihto, tulee termostaatti säätää mahdollisimman pienelle, jotta asuntoon tulisi mahdollisimman vähän lämmintä ilmaa ulkoa. Huolehdi suodattimien vaihdosta ja pidä myös liesikuvun rasvasuodatin puhtaana.
Kiinteistöissä, joissa on erillinen jäähdytys, kiinteistöhoitaja säätää sen automaattisesti sopivalle lämpötilalle vuodenaikojen mukaan.
Varmista ilman esteetön kierto. Sisäilman ongelmat syntyvät hyvin yleisesti siitä, että korvaus- ja poistoventtiilit puuttuvat kokonaan tai ne on jostain syystä tukittu. Tällöin ilmanvaihto ei toimi asunnossa ollenkaan. Tarkista, että venttiilit ovat puhtaat eikä niitä ole peitetty. Ilmanvaihdon toimivuutta voit testata asettamalla paperinpalan poistoilmaventtiilin kohdalle, ilmanvaihdon toimiessa paperinpalan pitäisi pysyä paikoillaan vedon voimasta. Jos veto ei riitä, selvitä onko korvausilmaventtiileitä riittävä määrä ja ovatko ne toimintakunnossa.
Tuulettaminen. Tuuleta silloin, kun ulkoilma on mahdollisimman viileää. Päivällä ulkona voi olla selvästi kuumempi kuin sisällä, joten illalla tai yöllä tuulettamalla saat asuntoon mahdollisimman viileää ilmaa. Tuulettaminen on tehokkainta, jos asunnossa on mahdollista saada aikaan lyhytaikainen läpi-/ristiveto.
Ikkunat ja verhot. Suoraan ikkunoihin paistava aurinko lämmittää asuntoa, joten verhojen sulkeminen hillitsee asunnon lämpenemistä. Jos ikkunoihin on asennettu sälekaihtimet tai rullaverhot, kannattaa nekin sulkea. Huom, sijoittelussa kannattaa huomioida ettei patterin tai termostaatin eteen saa laittaa verhoja.
Patterit. Rakennuskannan yleisin lämmitystapa on vesikeskuslämmitys, jossa pattereissa kiertää ulkoilman lämpötilan mukaan säädetty lämmin vesi. Jos huoneiston pattereiden termostaatteja voi säätää manuaalisesti, säädä kuumalla kelillä patterin lämpö mahdollisimman pienelle. Huom, Kylpyhuoneen lämmitys tulee pitää päällä koko vuoden, näin varmistetaan huoneen kuivuminen ja estetään kosteusvarioita. Käytön aikana kylpyhuoneen lattialämmitystä/pattereita ei tule säätää pois päältä, ja useimmiten vesikeskuslämmityksellä toimivia kylpyhuonepattereita ei asukas edes pysty sulkemaan.
Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään muissakin asioissa:
- Chattaa meille: Tikkabottimme on tavoitettavissa 24/7 ja asiakaspalvelutiimimme tukee Tikkabottia verkossa arkisin.
- Kirjoita meille: tavoita oikea henkilö heti ensimmäisellä kerralla, sähköiset yhteydenottolomakkeet auttavat sinua siinä. Kaikki asiointilomakkeemme löydät täältä: www.lt.fi/asioi
- Soita meille: Asiakaspalvelu 010 636 5000 (henkilöasiakkaat), 010 636 7000 (yritysasiakkaat). Palvelemme arkisin ma-pe klo 7-16.00. Muina aikoina soittosi siirtyy automaattisesti päivystykseemme.