Siirry sisältöön

Ota yhteyttä

Taloyhtiön asukkaalle

Tältä sivulta löydät taloyhtiön asukkaana tietoa taloyhtiösi kiinteistöhuolto- ja siivouspalveluista. Voit myös olla meihin yhteydessä asumiseen liittyvissä asioissa.

Huoltopyyntö

Tee huoltopyyntö huoltoyhtiölle taloyhtiössä havaitsemiesi vikojen ja puutteiden korjaamiseksi.

worker-wrench-icon

Milloin voin olla yhteydessä huoltoyhtiöön?

  • Havaitset vikoja tai puutteita kodissasi
  • Havaitset vikoja tai puutteita talon yleisissä tiloissa tai laitteissa
  • Hissi jää jumiin tai se pitää kovaa ääntä

Huoltoyhtiö huolehtii sopimuksen mukaisesti taloyhtiön kunnossapidosta.

person-icon

Nämä asiat eivät kuulu huoltoyhtiölle

  • Asukashäiriöt (metelöinti, virheellinen pysäköinti)
  • Huoltosopimuksen ulkopuoliset lisäpalvelut (remontit)
Näissä tilanteissa ole yhteydessä isännöitsijään. Isännöitsijän ajankohtaiset yhteystiedot löydät esimerkiksi taloyhtiösi ilmoitustaululta.

 

worker-wrench-icon

Milloin työpyyntö suoritetaan?

  • Huoltoyhtiö suorittaa työt sopimuksen mukaisessa vasteajassa ja huomioiden työn kiireellisyyden.
  • Tyypillinen kiireettömien töiden vasteaika on 3-7 arkipäivää.
  • Toisinaan esim. varaosien huonon saatavuuden vuoksi työn valmistuminen saattaa hieman viivästyä. 
  • Jos työpyynnössä on kestänyt poikkeuksellisen pitkään - asiakaspalvelumme auttaa asian selvittämisessä.
keys-icon

Oven avaus

Jäikö avaimet kotiin? Me autamme.

  • Voimme avata ovet vain asunnossa virallisesti asuville henkilöille, joten varauduthan todistamaan henkilöllisyytesi.
  • Tarkistamme viralliset asukastiedot maistraatista, joten huolehdithan maistraatin muuttoilmoituksesta ajoissa.
  • Huomaathan, että maistraattiin voi tehdä myös väliaikaisen muuttoilmoituksen, esimerkiksi opiskelujen ajaksi.
  • Pyydä ovenavausta soittamalla asiakaspalveluun

Saunavuoro ja autopaikka

Mikäli L&T vastaa kiinteistönne saunavuorojen ja/tai autopaikkojen varauksesta, voit tiedustella varaustilannetta asiakaspalvelustamme. Varausasioissa suosittelemme sähköistä asiointia tai chattia.
document-pen-icon

Saunavuoron ja autopaikan varaus ja irtisanominen

  • Varauksen voi tehdä saunavuoron ja autopaikan varauslomakkeella
  • Jos paikkoja ei ole vapaana tai haluat jonottaa tietyn paikan vapautumista, voit jättää jonotuspyynnön
  • Voit irtisanoa saunavuoron ja autopaikan täyttämällä lomakkeen.
euro-icon

Saunavuoron ja autopaikan maksu

  • Maksu suoritetaan yleensä vuokranmaksun/vastikkeen yhteydessä, mutta tämä kannattaa tarkistaa vuokranantajalta tai isännöitsijältä.
  • Huoltoyhtiö ei vastaa palveluiden laskuttamisesta.
  • Saunavuorot ovat yleensä niin sanottuja vakiovuoroja, eli saunamaksu on suoritettava, vaikka jollain viikolla ei käyttäisikään vuoroaan.
  • Huomioithan, että joillakin taloyhtiöillä voi olla käytössä erikseen varauslistat kesä- ja talvivuoroille.
keys-icon

Lämmitystolpan avaimet

  • Autopaikkojen lämmitystolppiin liittyvät avaimet saat yleensä samasta lukkoliikkeestä kuin asunnonkin avaimet
  • Joissain asiakkuuksissa on sovittu, että huolto toimittaa avaimet postiluukusta.
  • Jos et löydä talokansiosta ohjeita avaimiin liittyen, voit tiedustella asiaa tarkemmin asiakaspalvelustamme chatissa tai asiointilomakkeella.
  • On hyvä muistaa, että auton lämmitystolppa tulee aina pitää lukittuna.
  • Mikäli autoa ei lämmitetä, tulee myös lämmityskaapeli poistaa tolpasta.

Ota yhteyttä

Saunavuoro tai autopaikka

Ohjeet muuttajille

Muuttoon liittyy paljon käytännön asioita, jotka täytyy hoitaa huoltoyhtiön kanssa. Alta löydät listan runsaasti hyödyllistä tietoa taloyhtiöasukkaan muuttamiseen ja asumiseen liittyen.
van-icon

Muuttoilmoitus

  • Kun olet päivittänyt osoitetietosi Väestörekisterikeskukseen, sinun ei tarvitse tehdä erillistä muuttoilmoitusta, jos L&T toimii taloyhtiösi huoltoyhtiönä.
  • Ovenavaustilanteissa tarkistamme asukastiedot Väestörekisteristä, joten päivitäthän rekisteriin myös tilapäiset muutot.
  • Kun henkilö vaihtaa kotikuntaa tai siellä olevaa asuinpaikkaa (vakituinen muutto), hänen on aikaisintaan kuukausi ennen muuttopäivää ja viimeistään viikon kuluttua muuttopäivästä ilmoitettava siitä maistraatille.
  • Muuttoilmoitus on tehtävä maistraatille myös tilapäisestä asumisesta, joka kestää yli kolme kuukautta.
  • Lyhyemmästä tilapäisestä asumisesta voi myös halutessaan tehdä muuttoilmoituksen.
  • Muista ilmoittaa muutostasi isännöitsijälle.
  • Huoltoyhtiön ja isännöitsijän tiedot löydät useimmissa tapauksissa taloyhtiön ilmoitustaululta.
id-card-icon

Nimenvaihto oveen

  • Voit pyytää nimenvaihtoa oveen huoltopyyntölomakkeella, jos L&T toimii taloyhtiösi huoltoyhtiönä.
  • Ilmoitathan pyynnössä vain oveen laitettavat nimet ja siinä järjestyksessä, jossa haluat ne oveen laitettavaksi.
  • Jos ovesta poistetaan nimi, ilmoitathan selkeästi mikä nimi poistetaan ja mikä jätetään.
files-icon

Mistä saan talokirjaotteen?

  • Talonkirjaotteen voit tilata sähköisesti yleisellä tiedustelulomakkeella.
  • Voit myös soittaa asiakaspalveluumme
  • Talonkirjaote on maksullinen palvelu ja postitamme sen sinulle tilisiirtolomakkeen kanssa.
  • Muistathan, että esim. asumistukea varten Kela saa useimmilta vuokranantajilta automaattisesti tiedot sähköisesti eikä sinun tarvitse tilata erillistä talonkirjaotetta.
reward-icon

Sisäänmuuttotarkistus

  • Jos muutat uuteen asuntoon ja huomaat huoneistossa korjausta vaativia vikoja, tulee sinun ilmoittaa niistä huoltoyhtiölle.
  • Tee ilmoitus huoltopyyntölomakkeella.
  • Huomioithan, että huoltoyhtiön vastuulle kuuluu selkeät korjaustyöt.
  • Huoltosopimukseen ei tyypillisesti kuulu esim. seinien maalaus tai lattian kolhujen korjaus, näistä sinun kannattaa ilmoittaa vuokranantajalle ja/tai isännöitsijälle.

Muista myös sähkösopimus, kotivakuutus ja nettiyhteys

  • Tee sähkösopimus sähköyhtiön kanssa
  • Sovi kotivakuutuksesta
  • Tarkasta, onko käytössäsi taloyhtiönetti vai tilaatko sen erikseen palvelun tarjoajalta.

Vinkejä asumiseen

Asunnon lämmitys ei toimi toivotusti, mitä teen?

Ensiksi tulee selvittää asunnon/huoneen sisälämpötila. Lämpötila mitataan huoneen keskipisteestä noin metrin korkeudesta. Huoneiston lämpötilan ollessa 20-23 astetta on tavoitetila saavutettu ja lämpötila on niin energiataloudellisesti kuin asumisviihtyvyyden kannalta hyvä. Huoneiston lämpötilan ollessa alle 18 astetta voidaan katsoa, että siitä voi olla pitkään jatkuessa terveydellistä haittaa ja asia pitää selvittää viipymättä

Ennen yhteydenottoa huoltoyhtiöön tarkistathan lämpöpattereiden ja ilmanvaihtolaitteiden toiminnan.

Jos huoneistossa tuntuu vetoiselta, tutki mistä se johtuu ennen kuin lisäät lämmitystä. Ongelma voi aiheutua puutteellisesta ikkunoiden ja ovien tiivistyksestä, hallitsemattomasta ilmanvaihdosta tai rakenteellisesta viasta.

Onko patteri täysin kylmä tai ilmoittaako laitteisto vikakoodia? Pattereiden lorina ym. poikkeavat äänet kannattaa myös huomioida, ja ongelmatilanteissa jättää sähköinen huoltopyyntö.

Mitä teen, kun viemäri vetää huonosti?

Yleisesti ottaen kaikki näkyvät putket/viemärit ovat asukkaan vastuulla ja hänen tulisi ensisijaisesti itse yrittää avata tukosta. Jos tukos ei aukea puhdistamisesta ja muista omista keinoista huolimatta, voi tukos olla syvemmällä ja silloin huoltomies tulee avaamaan viemäreitä.

Lattiakaivon tai lavuaarin tukoksissa on tärkeää selvittää tilanteen kiireellisyys. Kaikki tukokset eivät ole kiireellisiä, välittömiä toimenpiteitä tarvitsevia. Tilanne on kiireellinen silloin kun useampi kuin yksi viemäri vaikuttaa olevan tukossa, asunnon ainoa wc on tukossa, vettä nousee viemäristä ylöspäin tai muutoin on vesivahingon riski.

Lattiakaivojen ja lavuaarin hajulukon puhdistus

Kodin isot putkityöt tulee aina jättää ammattilaisille, mutta tyypillisesti lattiakaivojen ja lavuaarien hoito on asukkaan vastuulla. Likaiset tai roskia täynnä olevat lattiakaivot sekä hajulukot haittaavat vedenpääsyä viemäriin, ja voivat näin johtaa jopa vesivahinkoihin.

Katso ohjevideot YouTubesta

Sulakkeiden vaihto

Nykykodeista löytyy pääosin kahdenlaisia sulakkeita; keraamisen valkoisia tulppasulakkeita sekä automaattisulakkeita. Mikäli sähköt katkeavat osasta asuntoasi, on aika marssia usein ulko-oven vierestä löytyvän sähkökeskuksen luokse. Ennen sulakkeiden tarkastusta viimeksi käytetty sähkölaite on hyvä kytkeä pois päältä tai irrottaa pistorasiasta. Yleensä juuri se viimeksi käytetty sähkölaite on ylikuormituksen ja sitä seuraavan sähkökatkon syy.

Automaattiset ja uudelleenkäytettävät sulakkeet löytyvät uudemmista asuinhuoneistoista. Toiminnassa olevat sulakkeet ovat I-asennossa ja toimimattomat 0-asennossa. Pois päältä kääntyneen sulakkeen voi yksinkertaisesti kytkeä takaisin päälle vipua kääntämällä. Mikäli sulake ei pysy I-asennossa, on asuntosi sähköasennuksessa vika ja sinun tulee kutsua paikalle huoltomies.

Vanhanmallisten tulppasulakkeiden vaihtoon tarvitset puolestaan uuden sulakkeen, joita kannattaakin ostaa ennakolta varastoon kotiisi. Ennen tulppasulakkeen tarkastamista tai vaihtamista, asunnon sähköt tulee katkaista sulaketaulun pääkytkimestä. Palaneen sulakkeen päästä tulisi irrota punainen merkkinasta, eli se sulake, jossa punaista nastaa ei ole, on palanut. Varmista sulaketta ympäröivän posliinisen varokekannen olevan ehjä. Rikkoutunut varokekansi tulee korvata uudella huoltoyhtiön tai sähköammattilaisen toimesta ennen sulakkeen vaihdon jatkamista. Jos kansi on ehjä, vaihda sulake uuteen samanlaiseen ja kytke lopuksi virta takaisin pääkytkimestä.

Joistain sähkökeskuksista löytyy lisäksi erillinen vikavirtasuoja, joka suojelee sähkön käyttäjää sähköpiiristä karkaavalta virralta. Vikavirtasuoja tulee testata sen omalla testipainikkeella kuukausittain.

Lamppujen ja polttimoiden vaihto

Lampun vaihtaminen on varmasti yleisin kodeissa tehtävä sähkötyö. Puhki palaneen lampun tilalle kannattaa aina hankkia energiaystävällinen LED-lamppu, joka säästää luonnon lisäksi lompakkoasi, pitkän elinaikansa ansiosta. Ennen lampun vaihtamista, tulee laitteen virta kytkeä pois ja odottaa hetki lampun jäähtymistä.

Lampun voi vaihtaa tehomäärältään saman suuruiseen tai pienempään. Samanlaisen lampun saat menemällä palaneen lampun kanssa kauppaan ja pyytämällä tarvittaessa apua myyjältä.

Hehku- ja energiansäästölamput sekä loisteputket tulee aina kierrättää asianmukaisesti. Energiansäästölamput ja loisteputket kuuluvat ongelmajätteeseen ja LED-lamput elektroniikkaromuun, joita kumpaakin kerää kaikki valaisimia ja lamppuja myyvät liikkeet. Hehkulamput sekä halogeenilamput kuuluvat puolestaan sekajätteeseen.

Jääkaapin ja pakastimen ylläpito

Jääkaappien ja pakastimien puhtaanapito on asukkaan vastuulla. Hyvin hoidettu jääkaappi pysyy viileänä, säilöö ruoat tehokkaammin, pitää pienempää ääntä ja kuluttaa vähemmän sähköä. Jääkaappi ei koskaan saisi olla sullottuna täyteen vaan ilmalla tulisi olla tilaa kiertää, eli elintarvikkeet eivät saisi koskettaa seiniä. Väärin täytettynä, jääkaapin pinnoille muodostuu jäätä, sen lämpötila nousee ja sähkönkulutus kasvaa.

Uudemmat jääkaappipakastimet eivät vaadi säännöllistä sulatusta vaan ne hoitavat sulatuksen itse.

Jääkaappi tai pakastin sulatetaan kytkemällä virta pois laitteesta ja tyhjentämällä sen sisältö toiseen kylmäastiaan. Sulatuksen alussa tulee varmistaa, että jääkaapista tai pakastimesta sulavat vedet valuvat vesiastiaan. Pakastimen sulamista ei saa yrittää nopeuttaa poistamalla jäitä veitsellä tai muulla terävällä esineellä. Veitset voivat puhkaista pakastimen jäähdytysaineita sisältäviä osia, rikkoen näin pakastimen pysyvästi.

Sulatuksen yhteydessä jääkaappi tai pakastin puhdistetaan perusteellisesti. Samalla tulee tarkastaa, että jääkaapin sisällä, takaosassa sijaitseva sulamisveden poistoaukko ei ole tukkeutunut. Kuivaa jääkaappi, pakastin ja tiivisteet kunnolla ennen laitteen päälle kytkemistä.

Mikäli jääkaapin tai pakastimen lämpötila on epätavallisen korkea säännöllisestä puhdistuksesta ja oikeanlaisesta käytöstä huolimatta, saattaa vika olla jääkaapin tiivisteissä tai kompressorissa. Tällöin laite tarvitsee elektroniikan ammattilaisen huoltoa.

Vessanpönttö lorisee tai putkesta tippuu vettä

Mikäli havaitset vesivuotoja, tulee siitä ilmoittaa huollolle.

Vuotava tai loriseva vesikaluste kuten vessanpönttö tai vesihana on aina kuluerä taloyhtiölle ja sitä kautta myös asukkaalle. 

Keittiön allaskaapin vuodot voivat usein jäädä huomaamatta, mikäli kaapin hyllyt ovat liian täynnä ja putket eivät ole näkyvissä. Putkien tilannetta olisi hyvä seurata säännöllisesti, esimerkiksi roskapusseja tyhjentäessä.

Palovaroittimen pariston vaihto

Kiinteistön vastuunjakotaulukosta näet kuuluuko pariston vaihto asukkaalle vai kiinteistöhoitajalle.

Palovaroittimen paristot tulee tarkastaa kerran kuukaudessa paloturvallisuuden takaamiseksi. Palovaroitin alkaa usein pitämään tasaista piippaavaa ääntä pariston ollessa lähes tyhjä.

Palovaroittimet voivat saada sähkönsä paristoista, verkkovirrasta tai esimerkiksi aurinkokennoista. Oman asunnon palovaroittimen paristotyyppi kannattaa tarkastaa, ja hankkia kyseisiä paristoja ennakolta kotiin varastoon. Verkkovirrasta toimivan palovaroittimen varaparisto täytyy myös vaihtaa. 

Sekä paristo- että verkkovirtakäyttöisen palovaroittimen perushuoltoon kuuluu myös sen hellävarainen imurointi tasaisin väliajoin. Palovaroittimeen kertyvä pöly saattaa aiheuttaa virhehälytyksiä tai pahimmassa tapauksessa estää aiheellisen hälytyksen.

Kesä ja kuuma asunto

Kun asunnossa paistaa aurinko ja sää on lämmin, voi myös asunnon sisälämpötila nousta toivottua lämpimämmäksi.

Lue alta vinkit, miten voit ehkäistä auringon ja lämpimän kesäsään aiheuttamaa asunnon kuumenemista. Ilmanvaihtoa tarkistaessa kannattaa huomioida, että painovoimaan perustuva ilmanvaihto toimii eri tavalla kuin koneellinen ilmanvaihto.

Tarkista, miten ilmanvaihto kotonasi toimii. Mistä ilma tulee sisään ja mistä se kulkee ulos? Jos korvausilmaventtiilit ovat asunnon ulkoseinillä, tuuletusikkunassa tai ikkunankarmissa, kyseessä on painovoimainen ilmanvaihto tai koneellinen poistoilmanvaihto. Painovoimaan perustuva ilmanvaihto ei viilennä ilmaa, joten esimerkiksi kuumilla kesäkeleillä ilmanvaihto saattaa toimia täysin normaalisti vaikka huoneistossa on kuuma. Jos taas korvausilmaventtiilit ovat katossa tai sisäseinässä, huoneistossa on koneellinen ilmanvaihto.

Riittämätön ilmanvaihto on erityisesti painovoimaisen ilmanvaihdon ongelma, mutta sitä voi ilmetä myös koneellisen ilmanvaihdon rakennuksissa. Painovoimainen ilmanvaihto perustuu ulko- ja sisäilman lämpötilaerojen sekä tuulen aikaansaamaan ilman liikkeeseen. Talvella tämä toimii hyvin, mutta kesäaikana sisä- ja ulkolämpötilojen eron ollessa pieni, on ilmanvaihto usein puutteellista. Painovoimaisen ilmanvaihdon toimivuuden edellytyksenä ovat puhtaat ja avoimet korvausilma- ja poistoilmaventtiilit, joiden avulla mahdollistetaan riittävä puhtaan ilman esteetön kierto talon kaikissa tiloissa.

Asunnoissa, joissa on koneellinen ilmanvaihto, tulee termostaatti säätää mahdollisimman pienelle, jotta asuntoon tulisi mahdollisimman vähän lämmintä ilmaa ulkoa. Huolehdi suodattimien vaihdosta ja pidä myös liesikuvun rasvasuodatin puhtaana.

Kiinteistöissä, joissa on erillinen jäähdytys, kiinteistöhoitaja säätää sen automaattisesti sopivalle lämpötilalle vuodenaikojen mukaan.

Varmista ilman esteetön kierto. Sisäilman ongelmat syntyvät hyvin yleisesti siitä, että korvaus- ja poistoventtiilit puuttuvat kokonaan tai ne on jostain syystä tukittu. Tällöin ilmanvaihto ei toimi rakennuksessa ollenkaan. Tarkista, että venttiilit ovat puhtaat eikä niitä ole peitetty. Ilmanvaihdon toimivuutta voit testata asettamalla paperinpalan poistoilmaventtiilin kohdalle, ilmanvaihdon toimiessa paperinpalan pitäisi pysyä paikoillaan vedon voimasta. Jos veto ei riitä, selvitä onko korvausilmaventtiileitä riittävä määrä ja ovatko ne toimintakunnossa.

Tuulettaminen. Tuuleta silloin, kun ulkoilma on mahdollisimman viileää. Päivällä ulkona voi olla selvästi kuumempi kuin sisällä, joten illalla tai yöllä tuulettamalla saat asuntoon mahdollisimman viileää ilmaa. Tuulettaminen on tehokkainta, jos asunnossa on mahdollista saada aikaan lyhytaikainen läpi-/ristiveto.

Ikkunat ja verhot. Suoraan ikkunoihin paistava aurinko lämmittää asuntoa, joten verhojen sulkeminen hillitsee asunnon lämpenemistä. Jos ikkunoihin on asennettu sälekaihtimet tai rullaverhot, kannattaa nekin sulkea. Huom, sijoittelussa kannattaa huomioida ettei patterin tai termostaatin eteen saa laittaa verhoja.

Patterit. Rakennuskannan yleisin lämmitystapa on vesikeskuslämmitys, jossa pattereissa kiertää ulkoilman lämpötilan mukaan säädetty lämmin vesi. Jos huoneiston pattereiden termostaatteja voi säätää manuaalisesti, säädä kuumalla kelillä patterin lämpö mahdollisimman pienelle. Huom, Kylpyhuoneen lämmitys tulee pitää päällä koko vuoden, näin varmistetaan huoneen kuivuminen ja estetään kosteusvarioita. Käytön aikana kylpyhuoneen lattialämmitystä/pattereita ei tule säätää pois päältä, ja useimmiten vesikeskuslämmityksellä toimivia kylpyhuonepattereita ei asukas edes pysty sulkemaan.

Kiinteistöpalveluiden asiakaspalvelu

Asiakaspalvelumme palvelee taloyhtiöiden asukkaita kaikissa kiinteistöhuollon asioissa. Kiireettömissä asioissa suosittelemme sähköistä asiointia.

Kiireellisissä asioissa, kuten esimerkiksi oven avauksessa, suosittelemme olemaan yhteydessä puhelimitse.

Tallennamme puhelut laadun varmistamiseksi ja asiakaspalvelumme kehittämiseksi.

Aukioloajat

Aukioloajat
Ma- Pe 7-17.00
Muina aikoina
Muina aikoina soittosi siirtyy automaattisesti päivystykseemme

Hups, näyttää siltä, että etsimääsi tietoa ei löytynyt.

Puhelun hinta on oman liittymäsi matkapuhelu- tai paikallisverkkomaksu, myös jonotusajalta.

Ulkomailta soitettaessa hinta on sama kuin puhelun hinta Suomeen.

Usein kysytyt kysymykset

Missä asioissa pitäisi olla yhteydessä huoltoyhtiöön ja missä isännöitsijään?

Isännöitsijä on taloyhtiön edunvalvoja ja edustaa taloyhtiötä. Huoltoyhtiö huolehtii sopimuksen mukaisesti taloyhtiön kunnossapidosta. Yleisesti huoltoyhtiöön ollaan yhteydessä silloin, kun havaitset vikoja tai puutteita kodissasi tai talon yhteisissä tiloissa ja laitteissa.

Isännöitsijään ollaan yhteydessä kiinteistön hallinnollisissa ja taloudellisissa asioissa sekä häiriöasioissa. Esimerkiksi asukashäiriöt (metelöinti, virheellinen pysäköinti) ja huoltosopimuksen ulkopuoliset lisäpalvelut (remontit) taloyhtiöön liittyen kuuluvat isännöitsijän päätäntävaltaan. Isännöitsijäsi ajankohtaiset yhteystiedot löydät esimerkiksi talonyhtiösi ilmoitustaululta.

Unohdin kotiavaimet, mistä saan oven avauksen?

Huoltoyhtiönä autamme tässä. Voimme avata ovet vain asunnossa virallisesti asuville henkilöille, joten varauduthan todistamaan henkilöllisyytesi. Tarkistamme viralliset asukastiedot maistraatista, joten huolehdithan maistraatin muuttoilmoituksesta ajoissa. Huomaathan että maistraattiin voi tehdä myös väliaikaisen muuttoilmoituksen, esimerkiksi opiskelujen ajaksi.

Tavoitat asiakaspalvelumme 24/7 numerosta 010 636 5000.

Varaamallani autopaikalla on vieras auto, mitä teen?

Pyrithän ensin itse selvittämään auton omistajan ja kehottamaan häntä siirtämään auto. Vaihtoehtoisesti voitte jättää myös tuulilasiin asiasta viestin.

Mikäli ongelma ei ratkea, voit olla yhteyttä alueen pysäköinninvalvontaan tai isännöitsijään, joka voi kirjata siirtokehotuksen autolle.

Kiinteistöhoitoyrityksenä emme valitettavasti saa koskea autoihin, emmekä voi auttaa väärin pysäköityjen autojen suhteen.

Mitä teen kun hissi ei toimi?

Hissin jäädessä jumiin tai sen pitäessä huomattavan kovaa ääntä, voit ilmoittaa siitä huoltoyhtiölle, joka tilaa hissin korjauksen.

Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse.

Mitkä asiat kuuluvat taloyhtiölle ja mitkä asukkaalle?

Taloyhtiö on määrännyt yhtiöjärjestyksessä vastuunjakotaulukosta, joka määrittelee asukkaan/osakkaan ja taloyhtiön välisestä vastuunjaosta kiinteistössä. Taloyhtiön vastuut hoitaa pääsääntöisesti huoltoyhtiö - joskin suuremmista korjauksista päättää isännöitsijä.

Asukkaan vastuulla on yleisesti asunnossa aina palovaroittimen pariston vaihto, sulakkeiden ja vikavirtasuojan tarkistus, sulakkeiden vaihto, lattiakaivon puhdistus sekä kaikkien valaisimien lamppujen ja sytyttimien vaihto. Näissäkin asioissa huoltomiehemme auttaa mielellään, mutta työ on erillisesti veloitettavaa ja erikseen sovittavissa.

Internetliittymän toimimattomuudesta tulee olla yhteydessä palveluntarjoajaan. Huoltoyhtiö ei vastaa verkkoyhteyksistä ellei asiaan liity selkeä fyysinen vika, esim. rikkoontunut pistorasia.

Olen tehnyt työpyynnön, milloin työ tullaan tekemään?

Huoltoyhtiö suorittaa työt sopimuksen mukaisessa vasteajassa, huomioiden työn kiireellisyyden. Tyypillinen kiireettömien töiden vasteaika on 3-7 arkipäivää. Toisinaan esim. varaosien huonon saatavuuden vuoksi työn valmistuminen saattaa hieman viivästyä.

Asiakaspalvelumme auttaa asian selvittämisessä, jos työpyynnössä on kestänyt poikkeuksellisen pitkään. Chattaa meille tai laita viestiä sähköisellä asiointilomakkeella.