Teollisuuden automaatio- ja sähköistyspalveluita kolmesta maasta käsin tarjoava Arnon tunnetaan ratkaisukeskeisenä edelläkävijänä erityisesti meri-, kaivos- ja energiateollisuuden aloilla. Arnonilla uskotaan, että parhaat tulokset syntyvät osaavien ihmisten, vahvojen kumppanuuksien ja yhteisen menestymisen kautta.
Arnonin tavoitteena oli tehostaa ja yhdenmukaistaa toimintaa eri yksiköissä, erityisesti kiinteistönhoidon ja jätehuollon osalta. Tämän tueksi valittiin strategiseksi kumppaniksi Lassila & Tikanoja.
Arnonin HSE Manager Johanna Nieminen kertoo vuonna 2024 käynnistyneen yhteistyön laajentuneen vähitellen ja tällä hetkellä L&T huolehtii Arnonin Suomen maayksiköiden jätehuollosta, siivouksesta, kiinteistö- ja pihahuollosta sekä energia- ja kiinteistötekniikan ratkaisuista. Niemisen mukaan kumppanin valinnassa painottuivat kyky saumattomaan ja lisäarvoa tuottavaan yhteistyöhön sekä avoimeen ja rehelliseen kanssakäymiseen, jossa hankalaltakin tuntuvista asioista voidaan keskustella rakentavasti.
Tärkeää oli myös saada aikaan konkreettisia parannuksia nykyiseen toimintaan:
"Olemme onnistuneet tehostamaan jätteiden lajittelua merkittävästi – vuonna 2024 lajittelemattoman jätteen määrä väheni 14 %. Tämä tukee tavoitettamme jatkuvasta vastuullisuuden ja resurssitehokkuuden kehittämisestä. Myös muut palvelumme ovat sujuneet hyvässä yhteishengessä ja helmikuussa käyttöön otettu Smartti-energiatehokkuusjärjestelmä oli tärkeä osa energiatehokkuuden edistämistä erityisesti Tampereen yksikössä", Nieminen kertoo.
L&T:n kiinteistöpalveluiden myyntipäällikkö Maija Vettenranta kiittelee asiakkaan sitoutuneisuutta L&T:n työntekijöihin, joista on tullut kiinteä osa Arnonin työyhteisöä ja arjen sujuvuutta. Näin varmistetaan mahdollisten työpyyntöjen ja palautteiden nopea viestiminen Arnonilta L&T:lle.
”Käymme aktiivista ja säännöllistä vuoropuhelua Arnonin kanssa. Lisäksi toteutamme palveluidemme omavalvontaa, jossa jokainen työntekijämme arvioi omaa työtään ja aktiivisesti havainnoi mahdollisia parannustarpeita Arnonin kohteissa. Näin asiakas voi keskittyä omaan työhönsä ja varmistamme asiakkaan haluaman lopputuloksen laadukkaasti”, Vettenranta avaa.
”Haluamme kehittää palveluitamme myös datan seurannan osalta ja tuoda asiakkaan nähtäväksi konkreettisia lukuja, on kyse sitten esimerkiksi kiinteistön energiansäästöstä, hiilijalanjäljestä tai työturvallisuudesta. Datalla voidaan jatkossa myös johtaa esimerkiksi siivouspalveluita”, Vettenranta lisää.
L&T:n palvelupäällikön Riku Riionheimon mukaan Arnonin jätteiden lajittelua on kyetty tehostamaan esimerkiksi yritysmuovipakkausten ja erityyppisten kuormalavojen erilliskeräyksen ansiosta. Korjauskelpoiset kuormalavat toimitetaan nykyisin L&T:n Järvenpään yksikköön korjattavaksi, kun ne aikaisemmin ohjattiin polttoon muun puujätteen joukossa. Kierrätysastetta ja jätemääriä seurataan kuukausittain L&T:n raportointipalvelun Ympäristönetin kautta. Lisäksi Arnonilla on käytössä Oma L&T palveluportaali, jonka avulla pystyy helposti hoitamaan jätehuollon arkisen asioinnin ja tekemään esimerkiksi lisätilauksia sekä muutoksia palveluihin.
Arnonin Johanna Nieminen uskoo yhteistyön jatkuvan myös tulevaisuudessa:
”Missiomme mukaisesti kehitämme toimintaamme tiiviissä, älykkäästi integroidussa yhteistyössä kumppaneiden kanssa – ei vain tämän päivän vaan myös tulevaisuuden teollisuusympäristöä varten. L&T:n kanssa tehtävä yhteistyö tukee Arnonin tavoitteita vastuullisuuden, tehokkuuden ja arjen sujuvuuden osalta.”